Βλίτο ή Βλήτο (Amaranthus blitum). Ποια είναι τα οφέλη του για την υγεία;

Το βλίτο ή βλήτο είναι ετήσιο φυτό της οικογένειας των αμαρανθοειδών. Τα είδη Amaranthus είναι μια ιδιαίτερα δημοφιλής ομάδα λαχανικών που ανήκουν σε διαφορετικά είδη.

Το βλίτο είναι εξαιρετικά θρεπτικό, τόσο ο κόκκος όσο και τα φύλλα χρησιμοποιούνται τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τη διατροφή των ζώων.

Τα είδη ποικίλλουν ελαφρώς ως προς τη διατροφική τους αξία και τη χημική σύνθεση, όπως αναφέρεται στον πίνακα.

Η διατροφική αξία των βλήτων έχει μελετηθεί εκτενώς. Έχει αποδειχθεί ότι τα φύλλα του βλίτου είναι εξαιρετικές πηγές πρωτεϊνών, με τη μέγιστη συσσώρευσή της στη φάση της άνθησης (Kadoshnikov et al., 2005) (17,2-32,6% του ξηρού βάρος για διάφορα δείγματα).

Τα φύλλα του βλίτου μπορούν να καταναλωθούν ως φρέσκο λαχανικό ή να χρησιμοποιηθούν για το μαγείρεμα διαφόρων πιάτων, όπως πατάτες και λαχανικά, στιφάδο ή σούπα.

Τα φύλλα μπορούν να μαγειρευτούν στον ατμό, να σοταριστούν, να τηγανιστούν ή να μαγειρευτούν με μπαχαρικά και καρυκεύματα.

Τόσο τα φρέσκα όσο και τα ξηρά φύλλα από βλίτο μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή τσαγιού.

Οι βλαστημένοι σπόροι από βλίτα μπορούν να προστεθούν σε σαλάτες, ενώ οι μικροσκοπικοί σπόροι από βλίτα μπορούν να ψηθούν, να θρυμματιστούν και να χρησιμοποιηθούν ως υποκατάστατο δημητριακών.

Αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Οι Pacifico et al., (2008) μελέτησαν την αντιοξειδωτική δράση του μεθανολικού εκχυλίσματος του βλίτου .

Αξιολόγησαν επίσης τα συστατικά τερπενίου αυτού του ζιζανίου.

Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες κάθε μεταβολίτη διαπιστώθηκαν με τη διερεύνηση της τάσης τους να απομακρύνουν τη ρίζα DPPH και το προ-οξειδωτικό υπεροξείδιο του υδρογόνου.

Επιπλέον, εξετάστηκε η ικανότητά τους να αναστέλλουν το σχηματισμό δραστικών ειδών θειοβαρβιτουρικού οξέος (TBARS) και να επάγουν το σχηματισμό ενός συμπλόκου φωσφομολυβδαινίου.

Από τα αποτελέσματα είναι προφανές ότι το μεθανολικό εκχύλισμα του φυτού διαθέτει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση σε σχέση με τη δοσολογία.

Τα καθαρά παράγωγα της νερολιδόλης παρουσίασαν επίσης αντιοξειδωτικές ικανότητες συγκρίσιμες με εκείνες που παρουσιάζει η βασική α-τοκοφερόλη.

Η κατανάλωση βλίτων θα μπορούσε να μειώσει τη φλεγμονή

Η φλεγμονή είναι μια φυσιολογική αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος που αποσκοπεί στην προστασία του οργανισμού από τραυματισμούς και λοιμώξεις.

Ωστόσο, η χρόνια φλεγμονή μπορεί να συμβάλει σε χρόνιες ασθένειες και έχει συσχετιστεί με καταστάσεις όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης και οι αυτοάνοσες διαταραχές.

Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι το βλίτο θα μπορούσε να έχει αντιφλεγμονώδη δράση στον οργανισμό.

Σε μια μελέτη σε δοκιμαστικό σωλήνα, διαπιστώθηκε ότι το βλίτο μειώνει διάφορους δείκτες φλεγμονής.

Ομοίως, μια μελέτη σε ζώα έδειξε ότι το βλίτο βοήθησε στην αναστολή της παραγωγής ανοσοσφαιρίνης Ε, ενός τύπου αντισώματος που εμπλέκεται στην αλλεργική φλεγμονή .

Ωστόσο, χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να μετρηθούν οι πιθανές αντιφλεγμονώδεις επιδράσεις του βλίτου στον άνθρωπο.

Τα βλίτα είναι από τη φύση τους απαλλαγμένα από γλουτένη

Η γλουτένη είναι ένας τύπος πρωτεΐνης που βρίσκεται σε δημητριακά όπως το σιτάρι, το κριθάρι, η σπέλτα και η σίκαλη.

Για όσους πάσχουν από κοιλιοκάκη, η κατανάλωση γλουτένης πυροδοτεί μια ανοσολογική αντίδραση στο σώμα, προκαλώντας βλάβη και φλεγμονή στο πεπτικό σύστημα.

Τα άτομα με ευαισθησία στη γλουτένη μπορεί επίσης να εμφανίσουν αρνητικά συμπτώματα, όπως διάρροια, φούσκωμα και αέρια.

Ενώ πολλά από τα πιο συχνά καταναλισκόμενα δημητριακά περιέχουν γλουτένη, το βλίτο και οι σπόροι του είναι από τη φύση τους απαλλαγμένοι από γλουτένη και μπορούν να το απολαύσουν όσοι ακολουθούν δίαιτα χωρίς γλουτένη.

Άλλα δημητριακά που δεν περιέχουν από τη φύση τους γλουτένη είναι ο σόργος, η κινόα, το κεχρί, η βρώμη, το φαγόπυρο και το καστανό ρύζι.

Το φυτό βλίτο έχει δεχθεί πολύ λιγότερη ερευνητική προσοχή από τον σπόρο του βλήτου. Ωστόσο, έχει βαθμολογηθεί αρκετά υψηλότερα σε ανόργανα συστατικά, όπως ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο και καροτενοειδή από τα περισσότερα λαχανικά.

Τα φύλλα, οι βλαστοί και οι τρυφεροί μίσχοι τρώγονται σε σάλτσες ή σούπες, μαγειρεμένα με άλλα υλικά. με ένα κύριο πιάτο ή μόνο του.

Οι σπόροι είναι επίσης βρώσιμοι. Τα ψιλοκομμένα φυτά έχουν χρησιμοποιηθεί ως ζωοτροφή για τα ζώα.

Αναφέρθηκε μέσω του ECHO ότι οι κατσίκες που τρέφονται με βλίτα γεννούσαν συστηματικά δίδυμα!

Τα βλίτα δεν ανήκουν στην οικογένεια των χόρτων, επομένως δεν θεωρούνται δημητριακό. δημητριακά.

Ωστόσο, δεδομένου ότι χρησιμοποιείται όπως τα δημητριακά συχνά αποκαλείται ψευδοδημητριακό.

Όπως συμβαίνει και με άλλους μικρούς σπόρους,οι σπόροι του βλήτου μπορούν να υποστούν επεξεργασία και να καταλήξουν τεμαχισμένοι, σε μορφή νιφάδων και σε μορφή άλευρου.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι, όπως και η βρώμη, ο σπόρος του βλήτου  ή το έλαιο μπορεί να ωφελήσει όσους έχουν υπέρταση και καρδιαγγειακές παθήσεις.

Η τακτική κατανάλωση μειώνει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη ενώ παράλληλα βελτιώνει την αντιοξειδωτική κατάσταση και ορισμένες ανοσοποιητικές παραμέτρους

Share to...