Γιατί ξυπνάω με ημικρανία;

Αρχικά μπορεί να ξεκινάει ως ένας αμβλύς πόνος, αλλά γρήγορα αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για ημικρανία. Αντί να σηκωθείτε από το κρεβάτι και να ξεκινήσετε την ημέρα σας, δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε στην πρωινή σας ρουτίνα.

Αν το να ξυπνάτε με ημικρανία είναι συχνό φαινόμενο για εσάς, τότε είναι μάλλον εκνευριστικό να ξεκινάτε τη μέρα σας σε μειονεκτική θέση.

Και παρόλο που μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπίσετε τι προκάλεσε τις ημικρανίες σας, οι συνήθεις εκλυτικοί παράγοντες μπορεί να αφορούν προβλήματα ύπνου, αφυδάτωση, υπερβολική χρήση παυσίπονων φαρμάκων, κατάθλιψη και άγχος.

Τι είναι η ημικρανία;

Μπορεί εύκολα να μπερδέψουμε την ημικρανία με έναν ήπιο πονοκέφαλο, αλλά η ημικρανία είναι μια νευρολογική ασθένεια που συνδέεται με συμπτώματα όπως:

  • Μέτρια έως σοβαρή κεφαλαλγία.
  • Έντονος ή παλλόμενος πόνος.
  • Ευαισθησία στο φως, τον θόρυβο και τις οσμές.
  • Ναυτία και εμετός.
  • Ανάστατο στομάχι και κοιλιακός πόνος.
  • Κόπωση.
  • Ζάλη και θολή όραση.

Οι ημικρανίες επηρεάζουν περίπου το 12% των ανθρώπων, με τις περισσότερες ημικρανίες να διαρκούν τουλάχιστον τέσσερις ώρες. Και αν έχετε ημικρανίες τουλάχιστον 15 ημέρες το μήνα, τότε πάσχετε από χρόνια ημικρανία.

Μια ημικρανία είναι μέτρια έως σοβαρή ως προς την έντασή της. Επηρεάζει την ικανότητά σας να κάνετε διάφορα πράγματα και μειώνει το επίπεδο της δραστηριότητάς σας.

Το Αμερικανικό Ίδρυμα για την Ημικρανία επισημαίνει ότι οι ημικρανίες εκδηλώνονται συνήθως νωρίς το πρωί. 

Σε τι οφείλεται η ημικρανία που σας κάνει να ξυπνάτε;

Οι ημικρανίες μπορεί να οδηγήσουν σε αναπηρία και να αχρηστεύουν προσωρινά τον πάσχοντα, με αποτέλεσμα να χάνετε την εργασία σας και να μην είστε παρόντες στην καθημερινή σας ζωή.

  • Προβλήματα ύπνου

Μια μελέτη δείχνει ότι οι διαταραχές του ύπνου, όπως η αϋπνία, το τρίξιμο των δοντιών και το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα και την ποσότητα του ύπνου σας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη συχνότητα ημικρανιών.

Ο ύπνος επιτελεί αρκετές σημαντικές λειτουργίες που είναι ουσιώδεις για να μπορούμε να λειτουργούμε κανονικά κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Για παράδειγμα, μαθαίνουμε ότι κατά τη διάρκεια του ύπνου απαλλασσόμαστε από τα μεταβολικά απόβλητα που μπορεί να συσσωρευτούν στον εγκέφαλο. Πιστεύουμε ότι αν διαδικασίες όπως αυτές παρεμποδίζονται, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πονοκεφάλους.

  • Δεν πίνετε αρκετό νερό

Η ενυδάτωση παίζει βασικό ρόλο στην αποφυγή των ημικρανιών.

Σε μία μελέτη διαπιστώθηκε ότι αν χορηγηθούν στους ασθενείς ενδοφλέβια υγρά, σε πολλούς οι πονοκέφαλοι θα βελτιωθούν, γεγονός που υποδηλώνει ότι ίσως υπεισέρχεται το στοιχείο της μη ενυδάτωσης στην πυροδότηση της ημικρανίας.

  • Υπερβολική χρήση παυσίπονων φαρμάκων χωρίς συνταγή

Εάν κάποιος χρησιμοποιεί Excedrin® ή Depon® κάθε μέρα, στην πραγματικότητα κινδυνεύει να αναπτύξει κάτι που ονομάζεται πονοκέφαλος από υπερβολική χρήση φαρμάκων.

Μπορείτε να στραφείτε στην ασπιρίνη, την παρακεταμόλη ή την ιβουπροφαίνη για να ανακουφιστείτε από τον πόνο της ημικρανίας σας. Και ενώ αυτό μπορεί να βοηθήσει βραχυπρόθεσμα, ενδέχεται να προκαλέσει έναν φαύλο κύκλο πονοκεφάλων.

  • Κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών

Αν αντιμετωπίζετε ημικρανίες, ίσως γνωρίζετε ήδη ότι ορισμένα τρόφιμα όπως το ώριμο τυρί, το κόκκινο κρασί και η σοκολάτα μπορούν να προκαλέσουν ημικρανία. Αυτά τα τρόφιμα είτε περιέχουν νιτρικά άλατα είτε γλουταμινικό μονονάτριο (MSG), τα οποία είναι γνωστό ότι προκαλούν ημικρανίες.

Το βασικό πράγμα που πρέπει να έχετε κατά νου είναι ότι δεν ευθύνονται οι ίδιες τροφές για όλους. Έτσι, απαιτείται υπομονή, να κρατάτε ημερολόγιο τροφίμων και να εξετάζετε συστηματικά τη διατροφή σας για να εντοπίσετε αν υπάρχει κάτι που μπορεί να σχετίζεται με τους πονοκεφάλους.

  • Κατανάλωση μεγάλης ποσότητας καφεΐνης

Δεν λέμε ότι δεν μπορείτε να μην πιείτε ένα φλιτζάνι καφέ, αλλά θα πρέπει να περιορίσετε την ποσότητα καφεΐνης που καταναλώνετε κάθε μέρα. Όταν πίνετε πολύ καφέ μια μέρα και μετά δεν πίνετε την ίδια ποσότητα την επόμενη μέρα, μπορεί να εμφανίσετε ημικρανία λόγω της απότομης πτώσης των επιπέδων καφεΐνης στην κυκλοφορία του αίματός σας.

Επομένως, σε τι πρέπει να στοχεύετε; Οπουδήποτε μεταξύ των 100 και 150 χιλιοστογραμμαρίων καφεΐνης – περίπου ένα φλιτζάνι καφέ – την ημέρα. Και αυτή η ποσότητα μπορεί πραγματικά να βοηθήσει με τις ημικρανίες λόγω της ικανότητας της καφεΐνης να περιορίζει τη ροή του αίματος και να ανακουφίζει από τον πόνο. Πάνω από 400 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης μπορεί να σας θέσει σε υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ημικρανίας.

  • Κατάθλιψη ή άγχος

Προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη και το άγχος, συνδέονται με τις ημικρανίες, καθώς επηρεάζουν το πόσο καλά κοιμάστε και πόσο αγχωμένοι είστε, καταστάσεις που αποτελούν συνήθεις παράγοντες πρόκλησης ημικρανιών.

Η κατάθλιψη, το άγχος και η ημικρανία συμβαδίζουν. Γνωρίζουμε ότι οι ασθενείς που έχουν ημικρανίες διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης και άγχους και το αντίστροφο.

Πιστεύεται ότι αυτό μπορεί να έχει να κάνει με τη ρύθμιση ορισμένων νευροδιαβιβαστών που σχετίζονται με την ημικρανία και την κατάθλιψη, όπως η σεροτονίνη. Για την ακρίβεια, ορισμένα αντικαταθλιπτικά έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά ως προς τη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας της ημικρανίας.

  • Το να βρίσκεστε κοντά σε έντονα φώτα, έντονες μυρωδιές και δυνατούς θορύβους

Ορισμένα ερεθίσματα όπως τα έντονα φώτα, οι έντονες μυρωδιές (για παράδειγμα, ο καπνός ή τα αρωματικά κεριά) και οι δυνατοί θόρυβοι μπορούν να προκαλέσουν ημικρανία σε ορισμένους ανθρώπους.

  • Αλλαγές στην ατμοσφαιρική πίεση

Ναι, ο καιρός μπορεί να επηρεάσει τις ημικρανίες σας. Μια πτώση του βαρομετρικούή μια απότομη άνοδος της θερμοκρασίας μπορεί να προκαλέσει ημικρανία. Η αλλαγή της πίεσης επηρεάζει τις ρινικές και παραρρινικές σας κοιλότητες, πιέζοντας τα υγρά προς τους ιστούς σας.

Υπάρχει επίσης μια θεωρία ότι μια σημαντική αλλαγή της ατμοσφαιρικής πίεσης μπορεί να αλλάξει την ποσότητα της πίεσης στον εγκέφαλό σας και να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός σας μπλοκάρει τον πόνο.

  • Αλλαγές στις ορμόνες σας

Οι ενδορφίνες βοηθούν στην ανακούφιση από τον πόνο, το στρες και τη βελτίωση της διάθεσής σας. Κατά τις πρώτες πρωινές ώρες, συνήθως μεταξύ 4 π.μ. και 8 π.μ., το σώμα σας παράγει μικρότερες ποσότητες αυτών των ορμονών. Ταυτόχρονα, το σώμα σας παράγει περισσότερη επινεφρίνη, η οποία μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες.

Και όταν τα οιστρογόνα σας αλλάζουν – για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της περιόδου σας, μιας εγκυμοσύνης ή κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης – μπορεί να εμφανίσετε περισσότερες ημικρανίες.

Θεραπευτικές επιλογές για τις πρωινές ημικρανίες

Αν και δεν υπάρχει θεραπεία για τις ημικρανίες, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διαχειριστείτε την νόσο, από τη χρήση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (αλλά πάντα σύμφωνα με τις οδηγίες), μέχρι την αποφυγή τυχόν εκλυτικών παραγόντων.

Στα συνταγογραφούμενα φάρμακα περιλαμβάνονται τα εξής:

  • Τριπτάνες.
  • Αναστολείς διαύλων ασβεστίου.
  • Μονοκλωνικά αντισώματα που σχετίζονται με το γονίδιο της καλσιτονίνης (CGRP).
  • Β-αναστολείς.
  • Αντικαταθλιπτικά.
  • Αντιεπιληπτικά φάρμακα.

Ορισμένα συμπληρώματα βιταμινών, όπως η ριβοφλαβίνη, το μαγνήσιο και το συνένζυμο Q10, μπορεί επίσης να βοηθήσουν, αλλά είναι καλύτερο να συζητήσετε τη λήψη ή την προσθήκη οποιουδήποτε από αυτά στην καθημερινότητα ή τη διατροφή σας με τον γιατρό σας.

Δεν υπάρχει μια ενιαία προσέγγιση για τη θεραπεία των ημικρανιών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό να επισκεφθείτε έναν ειδικό σε θέματα πονοκεφάλου.

Εκείνος μπορεί να διασφαλίσει ότι οποιοδήποτε σχέδιο θεραπείας είναι προσαρμοσμένο για εσάς.

Το πεδίο της θεραπείας της ημικρανίας είναι σχετικά μεγάλο, ξεκινώντας από φάρμακα από το στόμα και συνεχίζοντας με ενέσεις μία φορά το μήνα και καταλήγοντας σε εγχύσεις. Εξαρτάται πραγματικά από το άτομο, τη σοβαρότητα των ημικρανιών του και τον τρόπο ζωής του.

Share to...