Λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ποιες είναι οι πιο συχνές και πώς εξηγούνται;

Αν περιμένετε παιδί, μπορεί να έχετε παρατηρήσει ότι ορισμένα τρόφιμα ξαφνικά σας φαίνονται εντελώς απαγορευμένα, ενώ άλλα δεν μπορείτε να τα χορτάσετε.

Για παράδειγμα, πριν από την εγκυμοσύνη, ίσως να μην μπορούσατε να ζήσετε χωρίς τον πρωινό σας καφέ, αλλά τώρα δεν μπορείτε καν να τον αγγίξετε.

Αντιθέτως, πιάνετε τον εαυτό σας να επιθυμεί τροφές όπως το κόκκινο κρέας, η σοκολάτα ή τα πατατάκια με αλάτι και ξύδι (και μερικές φορές τα πάντα σε ένα γεύμα).

Αν έχετε ασυνήθιστες λιγούρες, δεν είστε σε καμία περίπτωση οι μόνες. Μεταξύ του 50-90% των γυναικών βιώνουν λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης
Λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Γιατί εμφανίζονται οι λιγούρες της εγκυμοσύνης;

Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα γιατί οι έγκυες έχουν τέτοιες λιγούρες.

Ενώ οι λιγούρες της εγκυμοσύνης είναι πολύ συνηθισμένες, δεν γνωρίζουμε ακριβώς γιατί ακριβώς συμβαίνουν.

Υπάρχουν μερικές θεωρίες πίσω από το φαινόμενο, όπως η θεωρία ότι οι λιγούρες σχετίζονται με ορμονικές αλλαγές που επηρεάζουν τις γευστικές αντιλήψεις ή ότι τα τρόφιμα που επιθυμούμε είναι μια απάντηση σε διατροφικές ελλείψεις του οργανισμού της εγκύου. Πολλές λιγούρες μπορεί να οφείλονται σε πολιτιστικούς ή ψυχοκοινωνικούς παράγοντες.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι οι πολιτισμικές αντιλήψεις μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τις λιγούρες της εγκυμοσύνης.

Οι συγκεκριμένες τροφές που επιζητούνται συνήθως εξαρτώνται από το πολιτισμικό υπόβαθρο του ατόμου και μπορεί να επηρεάζονται από την κοινότητα και τις συχνά αναφερόμενες επιθυμίες για τροφές εγκυμοσύνης, όπως τα τουρσιά και το παγωτό στις ΗΠΑ.

Οι ειδικοί επιστήμονες υποθέτουν επίσης ότι οι μεταβολικές αλλαγές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και η αυξημένη θερμιδική απαίτηση μπορούν να επηρεάσουν τις λιγούρες της εγκυμοσύνης.

Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι η πλειονότητα των διατροφικών πόθων της εγκυμοσύνης λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, με περίπου το 76% των εγκύων να έχουν τουλάχιστον μία λιγούρα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Η επιθυμία για συγκεκριμένα τρόφιμα συνήθως κορυφώνεται κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου (όταν οι περισσότερες έγκυες αναφέρουν ότι πεινάνε περισσότερο!) και έχει την τάση να μειώνεται προς το τέλος της εγκυμοσύνης.

7 συνηθισμένες λιγούρες κατά την εγκυμοσύνη, με εξήγηση

Η καθεμία έχει διαφορετικές λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και μερικές λιγούρες μπορεί να είναι αρκετά ιδιαίτερες. Υπάρχουν όμως μερικές που φαίνεται να είναι αρκετά συνηθισμένες.

Ας δούμε μερικές από τις πιο συχνές λιγούρες που έχουν οι έγκυες, μαζί με τις παρατηρήσεις ειδικών σχετικά με το γιατί εμφανίζονται αυτές οι λιγούρες.

Πίκλες, τσιπς και άλλα αλμυρά τρόφιμα

Το να θέλετε να καταβροχθίζετε πίκλες μπορεί να αποτελεί στερεότυπο της εγκυμοσύνης, αλλά είναι γεγονός ότι πολλές έγκυες επιθυμούν αλμυρά σνακ.

Οι πίκλες, οι ελιές, τα πατατάκια και άλλα αλμυρά τρόφιμα μπορεί να σχετίζονται με την αυξημένη ζήτηση αλατιού που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Τα υγρά στο σώμα της εγκύου αυξάνονται σημαντικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης -το πλάσμα του αίματος αυξάνεται κατά 30-50%!- και το αλάτι βοηθά στη ρύθμιση της ισορροπίας των υγρών στο σώμα μας.

Καθώς αυξάνονται οι απαιτήσεις σε νάτριο και ηλεκτρολύτες, τα αλμυρά τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν στην κάλυψη των αναγκών του οργανισμού.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να υπερβάλλετε στο αλάτι. Δεν είναι ξεκάθαρος ο ρόλος που παίζει το αλάτι στην υπέρταση της εγκυμοσύνης και στην προεκλαμψία, αλλά θα πρέπει να συζητήσετε με το γιατρό σας αν λαχταράτε υπερβολικές ποσότητες αλατιού για να βεβαιωθείτε ότι δεν το παρακάνετε.

Λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης
Λιγούρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Πικάντικα τρόφιμα

Είναι σύνηθες να επιθυμείτε πικάντικα φαγητά ή φαγητά με έντονες γεύσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Αυτό μπορεί να είναι αποτέλεσμα ορμονικών αλλαγών που επηρεάζουν τις γευστικές προτιμήσεις ή φυσιολογικά ενεργών ενώσεων που μπορεί να βοηθήσουν στην ανακούφιση της ναυτίας και άλλων συμπτωμάτων της εγκυμοσύνης.

Δεν υπάρχει λόγος να μην ενδίδετε σε πικάντικα φαγητά, αλλά να έχετε υπόψη σας ότι ορισμένα μπορεί να επιδεινώσουν καταστάσεις όπως η καούρα, η οποία είναι συχνή προς το τέλος της εγκυμοσύνης.

Πλανάται επίσης η αντίληψη ότι η κατανάλωση πικάντικων φαγητών κοντά στην ημερομηνία του τοκετού μπορεί να προκαλέσει τοκετό. Πρόκειται για έναν μικρό μύθο. Δεν υπάρχουν πραγματικά στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα προκαλούν με επιτυχία τον τοκετό.

Παγωτό ή γαλακτοκομικά προϊόντα

Η λαχτάρα για παγωτό είναι άλλο ένα από αυτά τα πασίγνωστα στερεότυπα της εγκυμοσύνης. Αλλά πιθανώς υπάρχει κάποιος λόγος για αυτές τις επιθυμίες για παγωτό και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Το παγωτό είναι μια υπέροχη απόλαυση, αλλά η επιθυμία του θα μπορούσε επίσης να υποδηλώνει ότι το σώμα σας χρειάζεται κάτι. Αυτό το κάτι είναι πιθανότατα το ασβέστιο, επειδή η ανάγκη σας για ασβέστιο αυξάνεται όσο είστε έγκυος.

Οι έγκυες χρειάζονται τουλάχιστον 1.000 mg ασβεστίου την ημέρα- τρόφιμα όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, μαζί με τα σκούρα φυλλώδη λαχανικά, μπορούν να βοηθήσουν στην κάλυψη αυτών των απαιτήσεων.

Ένα άλλο θρεπτικό συστατικό που παρέχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι το ιώδιο, ένα απαραίτητο μέταλλο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Οι περισσότεροι άνθρωποι συνδέουν τα γαλακτοκομικά με το ασβέστιο, κάτι που είναι αλήθεια, αλλά υπάρχει επίσης η θεωρία ότι η λαχτάρα μπορεί να σχετίζεται με την κάλυψη των αυξημένων αναγκών σε ιώδιο.

Χρειάζεστε περίπου 220 μικρογραμμάρια ιωδίου την ημέρα κατά την εγκυμοσύνη και μπορείτε να το πάρετε από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς και από το ιωδιούχο επιτραπέζιο αλάτι, τα αυγά, τα θαλασσινά και το κρέας.

Σοκολάτα

Πολλές έγκυες αναπτύσσουν μια μεγάλη επιθυμία για γλυκό, και η επιθυμία για σοκολάτα βρίσκεται συχνά στην κορυφή της λίστας.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε είναι ότι η σοκολάτα -ιδιαίτερα η μαύρη σοκολάτα- είναι στην πραγματικότητα μια καλή πηγή αρκετών βιταμινών και μετάλλων. Ορισμένες έγκυες που λαχταρούν τη σοκολάτα μπορεί να έχουν έλλειψη σε ορισμένες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, τις οποίες και προσφέρει η σοκολάτα.

Για παράδειγμα, η σοκολάτα είναι πηγή βιταμίνης Β6 και βιταμίνης Β-12, οι οποίες είναι σημαντικές στην εγκυμοσύνη.

Η μαύρη σοκολάτα είναι επίσης εξαιρετική πηγή σιδήρου, ασβεστίου, πρωτεΐνης, μαγνησίου και καλίου – όλα αυτά είναι ζωτικής σημασίας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Εσπεριδοειδή

Λαχταράτε πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια και κλημεντίνες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης; Δεν είστε η μόνη και πιθανώς υπάρχει ένας βάσιμος λόγος για αυτές τις ορέξεις.

Αυτή είναι μία από τις πιο υγιεινές λιγούρες που μπορεί να βιώσει μια έγκυος γυναίκα, επειδή τα φρούτα είναι υγιεινά για εμάς και, ανάλογα με το συγκεκριμένο φρούτο, θα μας χαρίσουν μια σειρά από βιταμίνες και μέταλλα.

Τα εσπεριδοειδή, μαζί με τα μούρα και τα πεπόνια, αποτελούν πλούσια πηγή βιταμίνης C. Η βιταμίνη C -η οποία βρίσκεται σε αφθονία στις φράουλες, τα εσπεριδοειδή, το πεπόνι και τα μαύρα φραγκοστάφυλα- βοηθά στην υγιή ανάπτυξη των οστών, των δοντιών και άλλων βασικών δομικών στοιχείων του εμβρύου.

Οι έγκυες χρειάζονται περίπου 85 χιλιοστόγραμμα βιταμίνης C κάθε μέρα.

Κόκκινο κρέας

Είναι αρκετά συνηθισμένο να έχετε την επιθυμία να φάτε κόκκινο κρέας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μερικές φορές ακόμη και άνθρωποι που συνήθως αποφεύγουν το κόκκινο κρέας ή είναι χορτοφάγοι, ανακαλύπτουν αυτήν την επιθυμία.

Αυτό πιθανότατα εξηγείται από μια διατροφική ανεπάρκεια – συγκεκριμένα, από την αυξημένη ανάγκη για σίδηρο στη διατροφή σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Υποθέτουμε ότι η λαχτάρα για κόκκινο κρέας αποτελεί τη φρόνηση του οργανισμού. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το 42% των εγκύων έχουν έλλειψη σιδήρου κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης.

Χρειάζεστε τουλάχιστον 27 χιλιοστόγραμμα σιδήρου την ημέρα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Εκτός από το κόκκινο κρέας, καλές πηγές σιδήρου είναι το κοτόπουλο, τα φασόλια, ο αρακάς και τα εμπλουτισμένα με σίδηρο ψωμιά και δημητριακά.

Αντικείμενα που δεν είναι τρόφιμα

Είχατε ποτέ έντονη επιθυμία να μασήσετε πάγο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης; Τι γίνεται με άλλα μη διατροφικά αντικείμενα, όπως το χαρτί, το σαπούνι, το άμυλο ή ακόμα και το χώμα και οι πέτρες;

Αυτές οι επιθυμίες μπορεί να ακούγονται παράξενες, αλλά στην πραγματικότητα είναι πιο συχνές από ό,τι νομίζετε. Η λαχτάρα για μη διατροφικά αντικείμενα ονομάζεται αλλοτριοφαγία ή αλλιώς λαιμαργία για αφύσικη τροφή, και μπορεί να υποδηλώνει ελλείψεις μετάλλων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Παρόλο που η ακριβής αιτία της αλλοτριοφαγίας παραμένει ασαφής, μπορεί να εμφανιστεί σε συνδυασμό με συγκεκριμένες ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών, όπως ο σίδηρος ή ο ψευδάργυρος.

Η σιδηροπενική αναιμία είναι συχνή στην εγκυμοσύνη και συχνά αποτελεί τον καταλυτικό παράγοντα που μπορεί να προκαλέσει αλλοτριοφαγία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Εάν έχετε λαχτάρα για αντικείμενα που δεν είναι τρόφιμα, θα πρέπει να μιλήσετε με τον γιατρό σας.

Είναι σημαντικό να αντιμετωπίσετε τέτοιου είδους ζητήματα, όχι μόνο επειδή αυτές οι λιγούρες μπορεί να υποδηλώνουν διατροφικές ελλείψεις, αλλά επειδή η κατανάλωση μη διατροφικών προϊόντων μπορεί να είναι ανθυγιεινή και να αποβεί επικίνδυνη.

Share to...