ΓΕΝΙΚΑ

9 συμβουλές διατροφής για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα

Συντάκτης άρθρου |

MEDBOX NEWSROOM

Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται την επείγουσα ανάγκη να μειώσουν τις επιπτώσεις που έχουν στη γη λόγω των καταστροφικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και της εκμετάλλευσης των πόρων.

Μια στρατηγική είναι να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα, το οποίο είναι ένα μέτρο των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου όχι μόνο μέσω της οδήγησης οχημάτων ή της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και μέσω των επιλογών του τρόπου ζωής σας, όπως τα ρούχα που φοράτε και τα τρόφιμα που τρώτε.

Αν και υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ελαχιστοποιήσετε το αποτύπωμα του άνθρακα, η πραγματοποίηση διατροφικών αλλαγών είναι ένα καλό σημείο για να ξεκινήσετε.

Στην πραγματικότητα, ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η μετατόπιση της δυτικής διατροφής σε πιο βιώσιμα διατροφικά πρότυπα θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 70% και τη χρήση νερού κατά 50% .

Ακολουθούν 9 απλοί τρόποι για να ελαχιστοποιήσετε το αποτύπωμα άνθρακα μέσω επιλογών που αφορούν τη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας.

1. Σταματήστε να σπαταλάτε τρόφιμα

Η σπατάλη τροφίμων συμβάλλει σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα τρόφιμα που πετιούνται αποσυντίθενται στις χωματερές και εκπέμπουν μεθάνιο, ένα ιδιαίτερα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου .

Για μια περίοδο 100 ετών, το μεθάνιο εκτιμάται ότι έχει 34 φορές μεγαλύτερη επίδραση στην υπερθέρμανση του πλανήτη από ό,τι το διοξείδιο του άνθρακα.

Σήμερα εκτιμάται ότι κάθε άνθρωπος στον πλανήτη σπαταλά κατά μέσο όρο 194-389 κιλά τροφής ετησίως.

Η μείωση της σπατάλης τροφίμων είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα.

Ο προγραμματισμός των γευμάτων εκ των προτέρων, η αποθήκευση των περισσευμάτων και η αγορά μόνο όσων χρειάζεστε συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην εξοικονόμηση τροφίμων.

2. Ξεφορτωθείτε το πλαστικό

Η χρήση λιγότερου πλαστικού αποτελεί σημαντικό μέρος της μετάβασης σε έναν φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο ζωής.

Τα πλαστικά περιτυλίγματα, οι πλαστικές σακούλες και τα πλαστικά δοχεία αποθήκευσης χρησιμοποιούνται συνήθως τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τη βιομηχανία τροφίμων για τη συσκευασία, την αποστολή, την αποθήκευση και τη μεταφορά τροφίμων.

Ωστόσο, το πλαστικό μιας χρήσης συμβάλλει σημαντικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για να χρησιμοποιείτε λιγότερο πλαστικό:

  • Αποφύγετε τις πλαστικές σακούλες και το πλαστικό περιτύλιγμα όταν αγοράζετε φρέσκα προϊόντα.
  • Φέρτε τις δικές σας σακούλες για ψώνια στο κατάστημα.
  • Πίνετε από επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια νερού – και μην αγοράζετε εμφιαλωμένο νερό.
  • Αποθηκεύστε τα τρόφιμα σε γυάλινα δοχεία.
  • Αγοράστε λιγότερο φαγητό από έξω, καθώς συχνά είναι συσκευασμένο σε φελιζόλ ή πλαστικό.

3. Καταναλώστε λιγότερο κρέας

Οι έρευνες δείχνουν ότι η μείωση της κατανάλωσης κρέατος είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα.

Σε μια μελέτη σε 16.800 Αμερικανούς, οι δίαιτες που απελευθέρωναν τα περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου είχαν την υψηλότερη περιεκτικότητα σε κρέας από μοσχάρι, βοδινό, χοιρινό και άλλα μηρυκαστικά.

Παράλληλα, οι δίαιτες με τις χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είχαν επίσης τη χαμηλότερη περιεκτικότητα σε κρέας .

Μελέτες από όλο τον κόσμο υποστηρίζουν αυτά τα ευρήματα .

Αυτό συμβαίνει επειδή οι εκπομπές από την κτηνοτροφία -ιδιαίτερα τα βοοειδή και τα γαλακτοπαραγωγά βοοειδή- αντιπροσωπεύουν το 14,5% των ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον πλανήτη.

Μπορείτε να δοκιμάσετε να περιορίσετε τα πιάτα με κρέας σε ένα γεύμα την ημέρα, να μην καταναλώνετε κρέας μία ημέρα την εβδομάδα ή να δοκιμάσετε χορτοφαγικό ή vegan τρόπο ζωής.

4. Δοκιμάστε φυτικές πρωτεΐνες

Η κατανάλωση περισσότερης φυτικής πρωτεΐνης μπορεί να μειώσει δραματικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Σε μια μελέτη, οι άνθρωποι με τις χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είχαν την υψηλότερη πρόσληψη πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένων των οσπρίων, των ξηρών καρπών και των σπόρων – και τη χαμηλότερη πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών.

Παρόλα αυτά, δεν χρειάζεται να κόψετε εντελώς τις ζωικές πρωτεΐνες από τη διατροφή σας.

Μια μελέτη σε 55.504 άτομα διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν μέτριες ποσότητες κρέατος την ημέρα – 50-100 γραμμάρια – είχαν σημαντικά χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από εκείνους που κατανάλωναν περισσότερες από 100 γραμμάρια.

Ενδεικτικά, μια μερίδα κρέατος είναι περίπου 85 γραμμάρια.

Αν τρώτε τακτικά περισσότερο από αυτό κάθε μέρα, δοκιμάστε να το αντικαταστήσετε με περισσότερες φυτικές πρωτεΐνες, όπως φασόλια, τόφου, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

5. Περιορίστε τα γαλακτοκομικά

Η μείωση των γαλακτοκομικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του γάλακτος και του τυριού, είναι ένας άλλος τρόπος για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα.

Μια μελέτη σε 2.101 Ολλανδούς ενήλικες αποκάλυψε ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος παράγοντας που συνέβαλε στις ατομικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου – αμέσως μετά το κρέας.

Άλλες μελέτες καταλήγουν επίσης στο συμπέρασμα ότι η παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων συμβάλλει σημαντικά στην κλιματική αλλαγή.

Τα γαλακτοπαραγωγά βοοειδή και η κοπριά τους εκπέμπουν αέρια του θερμοκηπίου όπως μεθάνιο, διοξείδιο του άνθρακα, οξείδιο του αζώτου και αμμωνία.

Στην πραγματικότητα, επειδή το τυρί απαιτεί τόσο πολύ γάλα για την παραγωγή του, συνδέεται με μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με ζωικά προϊόντα όπως το χοιρινό, τα αυγά και το κοτόπουλο.

Για να ξεκινήσετε, δοκιμάστε να τρώτε λιγότερο τυρί και να αντικαταστήσετε το γαλακτοκομικό γάλα με φυτικές εναλλακτικές λύσεις, όπως το γάλα αμυγδάλου ή σόγιας.

6. Τρώτε περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες

Η κατανάλωση περισσότερων τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες όχι μόνο βελτιώνει την υγεία σας, αλλά μπορεί επίσης να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα.

Μια μελέτη σε 16.800 Αμερικανούς διαπίστωσε ότι οι δίαιτες που είχαν τις χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ήταν πλούσιες σε φυτικές τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες και χαμηλές σε κορεσμένα λίπη και νάτριο.

Αυτές οι τροφές μπορεί να σας βοηθήσουν να χορτάσετε, περιορίζοντας φυσικά την πρόσληψη ειδών με μεγάλο φορτίο άνθρακα.

Επιπλέον, η προσθήκη περισσότερων φυτικών ινών στη διατροφή σας μπορεί να βελτιώσει την υγεία του πεπτικού σας συστήματος, να βοηθήσει στην ισορροπία των βακτηρίων του εντέρου σας, να προωθήσει την απώλεια βάρους και να προστατεύσει από ασθένειες όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος του παχέος εντέρου και ο διαβήτης.

7. Καλλιεργήστε τα δικά σας προϊόντα

Η καλλιέργεια των δικών σας προϊόντων σε έναν κοινοτικό κήπο ή στην αυλή σας συνδέεται με πολλά οφέλη, όπως η μείωση του στρες, η καλύτερη ποιότητα της διατροφής και η βελτίωση της συναισθηματικής ευεξίας.

Η καλλιέργεια ενός αγροτεμαχίου, ανεξαρτήτως μεγέθους, μπορεί επίσης να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η καλλιέργεια φρούτων και λαχανικών μειώνει τη χρήση πλαστικών συσκευασιών και την εξάρτησή σας από τα προϊόντα που μεταφέρονται σε μεγάλες αποστάσεις.

Η εφαρμογή μεθόδων βιολογικής γεωργίας, η ανακύκλωση του νερού της βροχής και η κομποστοποίηση μπορούν να μειώσουν περαιτέρω τον περιβαλλοντικό σας αντίκτυπο .

8. Μην τρώτε υπερβολικές θερμίδες

Η κατανάλωση περισσότερων θερμίδων από όσες χρειάζεται ο οργανισμός σας μπορεί να προάγει την αύξηση του σωματικού βάρους και τις σχετικές ασθένειες.

Επιπλέον, συνδέεται με υψηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Μελέτη σε 3.818 Ολλανδούς έδειξε ότι όσοι είχαν υψηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατανάλωναν περισσότερες θερμίδες από τρόφιμα και ποτά σε σχέση με όσους είχαν διατροφή με χαμηλές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Ομοίως, μια μελέτη σε 16.800 Αμερικανούς διαπίστωσε ότι τα άτομα με τις υψηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατανάλωναν 2,5 φορές περισσότερες θερμίδες από τα άτομα με τις χαμηλότερες εκπομπές.

Λάβετε υπόψη ότι αυτό ισχύει μόνο για τους ανθρώπους που υπερκαταναλώνουν, όχι για εκείνους που καταναλώνουν αρκετές θερμίδες για να διατηρήσουν ένα υγιές σωματικό βάρος.

Οι θερμιδικές σας ανάγκες εξαρτώνται από το ύψος, την ηλικία και το επίπεδο δραστηριότητάς σας.

Αν δεν είστε σίγουροι αν καταναλώνετε πολλές θερμίδες, συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο ή έναν επαγγελματία υγείας.

9.  Προτιμήστε τοπικά προϊόντα

Η υποστήριξη των τοπικών αγροτών είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα.

Η αγορά τοπικών προϊόντων μειώνει την εξάρτησή σας από τα τρόφιμα που μεταφέρονται σε τεράστιες αποστάσεις και μπορεί να αυξήσει την πρόσληψη φρέσκων φρούτων και λαχανικών, συμβάλλοντας στην αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Η κατανάλωση εποχιακών τροφίμων και η υποστήριξη βιολογικών παραγωγών είναι πρόσθετοι τρόποι για να ελαχιστοποιήσετε το αποτύπωμά σας.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα τρόφιμα που παράγονται εκτός εποχής συνήθως εισάγονται ή χρειάζονται περισσότερη ενέργεια για να καλλιεργηθούν λόγω της ανάγκης για θερμαινόμενα θερμοκήπια .

Επιπλέον, η μετάβαση σε τοπικά, βιώσιμα παραγόμενα ζωικά προϊόντα, όπως αυγά, πουλερικά και γαλακτοκομικά, μπορεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα.

Μπορεί επίσης να αποκτήσετε μεγαλύτερη εκτίμηση για τα ξεχωριστά τρόφιμα που προέρχονται από την περιοχή σας.

ΑΠΟ

MEDBOX NEWSROOM

Σχετικά άρθρα

By Ιατρική Ομάδα Medbox

By Ιατρική Ομάδα Medbox

Πόσο νερό πρέπει να πίνει κανείς;

ΓΕΝΙΚΑ, ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΔΙΑΙΤΑ

Πόσο νερό πρέπει να πίνει κανείς;

By Ιατρική Ομάδα Medbox

Share to...