Τελικά το γέλιο, κάνει καλό στην υγεία μας!

Όλοι γνωρίζουμε εκείνους τους ανθρώπους στην ζωή μας. Αυτούς που γελάνε ανέμελα. Που βρίσκουν την ατάκα του αστείου, όταν δεν έχεις καν αντιληφθεί ποιο ήταν το αστείο. 

Σίγουρα, είναι διασκεδαστικοί τύποι, αλλά αποδεικνύεται ότι μπορούν να αποκομίσουν και κάποια σημαντικά οφέλη για την υγεία τους με αυτές τις ατάκες. Και μπορείτε να γίνετε κι εσείς μέρος αυτής της παρέας.

Γιατί το γέλιο έχει σημασία

Οι ειδικοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι πολλοί από εμάς ζούμε συνεχώς στην κόψη του ξυραφιού και μάλιστα με έναν τρόπο καθόλου διασκεδαστικό.

Υπάρχει μεγάλη βιβλιογραφία που δείχνει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι στις μέρες μας ζουν πάνω κάτω σε μια κατάσταση “μάχης ή φυγής“. Αν το δει κανείς από εξελικτικής άποψης, δεν είναι αυτό για το οποίο είμαστε πλασμένοι. Το ” fight or flight ” είναι η φυσική μας αντίδραση στο στρες που μας επιτρέπει να τρέχουμε μακριά από μια τίγρη με μεγάλα δόντια. Υποτίθεται ότι η αντίδραση αυτή θα έπρεπε να ήταν βραχύβια. Αλλά το στρες με το οποίο πολλοί από εμάς ζουν καθημερινά ενεργοποιεί αυτή την αντίδραση διαρκώς.

Αυτή η νοοτροπία της “μάχης ή της φυγής” είναι αποτέλεσμα της λειτουργίας του συμπαθητικού νευρικού σας συστήματος. Η δουλειά του είναι να επεμβαίνει σε μια επικίνδυνη κατάσταση και να σας προετοιμάζει ώστε να παραμείνετε ασφαλείς.

Η αναπνοή σας γίνεται ρηχή, η καρδιά σας χτυπάει δυνατά και οι κόρες των ματιών σας διαστέλλονται. Οι ερευνητές λένε ότι η μακροχρόνια ενεργοποίηση του συστήματος άγχους συνεπάγεται σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία, όπως αυξημένο κίνδυνο για παχυσαρκία, καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και μια σειρά άλλων παθήσεων.

Γέλιο

Στην αντίθετη πλευρά αυτής της εξίσωσης βρίσκεται το παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα, από το οποίο πηγάζει η “χαλαρή διάθεση“. Ονομάζεται επίσης αντίδραση “ξεκούρασης και πέψης” ή “τροφής και αναπαραγωγής”.

Όταν βρίσκεστε υπό την επήρεια του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος, το σώμα σας ρίχνει τους ρυθμούς του. Ο καρδιακός σας ρυθμός μειώνεται και αναπνέετε πιο εύκολα. 

Το παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα μπαίνει σε λειτουργία όταν το σώμα σας γνωρίζει ότι δεν κινδυνεύετε και ότι μπορεί να χαλαρώσει άφοβα . Πράγματα όπως η βαθιά αναπνοή, η ήπια άσκηση και, ναι, το γέλιο, μπορούν να δώσουν το έναυσμα στα νεύρα σας να ηρεμήσουν και να προσφέρουν στην αντίδρασή σας “μάχη ή φυγή” ένα απαραίτητο διάλειμμα. 

Τα οφέλη του γέλιου για την υγεία

Η ενεργοποίηση του παρασυμπαθητικού νευρικού σας συστήματος μέσω του γέλιου μπορεί να είναι ευεργετική για ολόκληρο το σώμα σας.

1. Ανακούφιση από το στρες

Το να μοιράζεστε διασκεδαστικές στιγμές και να γελάτε με φίλους ή την οικογένεια (ή ακόμα και μόνοι σας, βλέποντας μια αστεία ταινία ή αστεία βίντεο με γάτες ή ό,τι άλλο σας προκαλεί γέλιο) μειώνει τα επίπεδα άγχους σας.

Το να ξεσπάτε στα γέλια σας κάνει να αισθάνεστε πιο χαλαροί, επειδή αδρανοποιεί το νευρικό σας σύστημα.

Δεν το χρειαζόμαστε όλοι αυτό μερικές φορές;

2. Ισχυροποίηση των κοινωνικών δεσμών

Είναι ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά που αναφέρουν οι άνθρωποι όταν συζητούν για έναν υποψήφιο σύντροφο – η καλή αίσθηση του χιούμορ

Και υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά πλάσματα και το να μοιραζόμαστε τις καλές στιγμές είναι ένας τρόπος για να ανακαλύψουμε την κοινότητά μας.  

Το χιούμορ και το γέλιο δημιουργούν με φυσικό τρόπο δεσμούς μεταξύ μας. Ας πούμε ότι συναντάτε κάποιον που δεν γνωρίζετε. Αν μπορείτε να ρίξετε ένα αστείο και να τον κάνετε να γελάσει, είναι σαν να λέει: “Εντάξει, καταλαβαινόμαστε” και αρχίζετε να αισθάνεστε ότι μπορείτε να είστε περισσότερο ο εαυτός σας μαζί του.   

3. Αύξηση του οξυγόνου στον οργανισμό σας

Όταν γελάτε με την καρδιά σας μεταφέρετε σωρηδόν επιπλέον οξυγόνο, το οποίο μειώνει τον καρδιακό σας ρυθμό και διεγείρει το παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα. 

Όταν λαμβάνουμε όλο αυτό το οξυγόνο στα όργανά μας, ο καρδιακός μας ρυθμός μειώνεται, και η πνευματική θολούρα μας μπορεί να διαλυθεί. Είναι το αντίθετο της αντίδρασης του στρες. Το αυξημένο οξυγόνο μπορεί να σας βοηθήσει να σκεφτείτε πιο καθαρά και απλά να επιτρέψετε στο σώμα σας να αφεθεί.  

4. Υγεία της καρδιάς

Οι πρώτες έρευνες δείχνουν ότι το γέλιο μπορεί να μειώσει τις ορμόνες του στρες, να μειώσει τη φλεγμονή των αρτηριών και να αυξήσει την HDL, την “καλή” χοληστερόλη. 

Ακολουθούν τρεις τρόποι με τους οποίους το γέλιο μπορεί να σας χαρίσει μια πιο υγιή καρδιά: 

  • Αυξημένη ροή αίματος.
  • Λιγότερες ορμόνες του στρες, οι οποίες προκαλούν συστολή των αιμοφόρων αγγείων μας. 
  • Μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής.

Βάλτε περισσότερο γέλιο στη ζωή σας

Σκεφτείτε κάτι που κανονικά θα σας έκανε να χαμογελάσετε ή να γελάσετε και αφιερώστε λίγο χρόνο σε αυτή τη σκέψη.

Το να φανταστείτε ένα εύθυμο σενάριο μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε το μυαλό και το σώμα σας, και για ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, βρείτε χρόνο να κάνετε και πράγματα που σας κάνουν ευτυχισμένους.  

Αυτό το αποκαλούμε “ενεργοποίηση της συμπεριφοράς”. Πρόκειται για τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό πραγμάτων για τον εαυτό σας που υπό κανονικές συνθήκες θα απολαμβάνατε.

Μερικές φορές, όταν είμαστε αγχωμένοι, μπορεί να νιώθουμε ότι δεν έχουμε χρόνο για ευχαρίστηση. Βάζουμε την ευτυχία μας στο τέλος της λίστας με τις άμεσες προτεραιότητές μας.

Αλλά το να κάνουμε πράγματα που μας ευχαριστούν θα ανακουφίσει το άγχος σε μεγαλύτερο βαθμό από το να ολοκληρώνουμε τη μακροσκελή λίστα με τα πράγματα που νιώθουμε ότι πρέπει να κάνουμε. 

Συνήθειες όπως η τακτική αυτοφροντίδα, η άσκηση και ο διαλογισμός μπορούν να έχουν παρόμοια αποτελέσματα στο παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε όταν συμβεί κάτι αστείο, να έχετε διάθεση να γελάσετε.

Share to...