Είναι οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα πεταμένα λεφτά;

Τα συμπληρώματα βιταμινών και ανόργανων συστατικών είναι απίθανο να προστατεύουν από τον καρκίνο, τις καρδιαγγειακές παθήσεις ή το θάνατο, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες κατευθυντήριες γραμμές της Ομάδας Εργασίας Προληπτικών Υπηρεσιών των ΗΠΑ (USPSTF).

Αν και η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής είναι συνηθισμένη μεταξύ των ενηλίκων των ΗΠΑ, ορισμένοι εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν ότι οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής αποτελούν ” πεταμένα λεφτά“.

Ο John Wong, MD, καθηγητής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Tufts και μέλος της USPSTF, δήλωσε ότι είναι λογικό να υποθέτουμε ότι ορισμένα αντιφλεγμονώδη συμπληρώματα θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου ή καρδιαγγειακής νόσου, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν τη σχέση αυτή.

“Πρόκειται ουσιαστικά για μια προτροπή για περισσότερη έρευνα”, δήλωσε ο Wong.

Η USPSTF χορήγησε βαθμό “D” για ορισμένα συμπληρώματα, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Ε και της β-καροτίνης, για να αποθαρρύνει τους ανθρώπους να τα χρησιμοποιούν.

Τα συμπληρώματα βιταμίνης Ε δεν προσφέρουν κανένα προστατευτικό όφελος έναντι του καρκίνου ή των καρδιαγγειακών παθήσεων, εξήγησε ο Wong.

Τα συμπληρώματα β-καροτίνης, τα οποία μετατρέπονται σε βιταμίνη Α στο σώμα, μπορεί ακόμη και να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα σε άτομα που έχουν ήδη ορισμένους παράγοντες κινδύνου, όπως το κάπνισμα ή η επαγγελματική έκθεση στον αμίαντο.

Ο Wong τόνισε ότι οι συστάσεις αυτές έγιναν ειδικά για μη έγκυους ενήλικες.

Δεν ισχύουν για τα παιδιά, τους ενήλικες που είναι χρόνια άρρωστοι, τα άτομα που έχουν διατροφικές ελλείψεις ή για περιπτώσεις όπου ασθένειες ή φάρμακα παρεμβαίνουν στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Παρανοήσεις σχετικά με τα συμπληρώματα βιταμινών και μετάλλων

Η USPSTF είχε κάνει την ίδια σύσταση το 2014, σύμφωνα με την οποία δεν υπήρχαν στοιχεία ή ενδείξεις για τη λήψη πολυβιταμινών ή συμπληρωμάτων ανόργανων συστατικών.

Ωστόσο, οι Αμερικανοί εξακολουθούν να ξοδεύουν δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο σε συμπληρώματα διατροφής.

Οι άνθρωποι θέλουν κάτι χειροπιαστό όσον αφορά την υγεία τους.

Συχνά είναι ευκολότερο να πάρουν ένα χάπι από το να προχωρήσουν σε αλλαγή συμπεριφοράς, διατροφής και τρόπου ζωής.

Πριν από τη λήψη ενός συμπληρώματος, οι ειδικοί συνιστούν να εξετάζετε τους παραπλανητικούς ισχυρισμούς για την υγεία που αναγράφονται στις ετικέτες.

Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ δεν εγκρίνει τα συμπληρώματα διατροφής για την ασφάλεια ή την αποτελεσματικότητα των συμπληρωμάτων, ούτε εγκρίνει την επισήμανση πριν ένα συμπλήρωμα βγει στην αγορά.

Ορισμένες ετικέτες συμπληρωμάτων προωθούν αναπόδεικτους ισχυρισμούς ότι το προϊόν δεν έχει “καμία παρενέργεια” ή είναι “καλύτερο από” ένα συνταγογραφούμενο φάρμακο.

Χωρίς στοιχεία που να υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα των συμπληρωμάτων, πολλοί ειδικοί σε θέματα διατροφής και δημόσιας υγείας λένε ότι είναι προτιμότερο να εστιάσετε στη λήψη θρεπτικών συστατικών μέσω της διατροφής σας.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ευκολότερο για το σώμα σας να χρησιμοποιήσει τις βιταμίνες και τα μέταλλα που προέρχονται από μια ισορροπημένη διατροφή παρά από τα συμπληρώματα.

Τι ισχύει για το φυλλικό οξύ ή τη βιταμίνη D;

Παρά τα ανεπαρκή στοιχεία που υποστηρίζουν τη χρήση συμπληρωμάτων για τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου και καρκίνου, η USPSTF συνιστά ορισμένα συμπληρώματα.

Για παράδειγμα, το φυλλικό οξύ, γνωστό και ως βιταμίνη Β9, έλαβε βαθμολογία “Α” για χρήση σε έγκυες ενήλικες, καθώς συμβάλλει στην πρόληψη ορισμένων γενετικών ανωμαλιών.

“Θα πρέπει να λαμβάνουν φυλλικό οξύ 0,4 έως 0,8 χιλιοστόγραμμα σε καθημερινή βάση”, δήλωσε ο Wong.

Παρά το γεγονός ότι ορισμένα τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα με φυλλικό οξύ, εξακολουθεί να είναι δύσκολο να λαμβάνετε αρκετή ποσότητα αυτής της βιταμίνης αποκλειστικά και μόνο μέσω της διατροφής σας.

Η βιταμίνη D είναι ένα άλλο θρεπτικό συστατικό που μπορεί να είναι δύσκολο να εξασφαλιστεί αποκλειστικά μέσω της διατροφής.

Το σώμα σας παράγει βιταμίνη D όταν το δέρμα σας εκτίθεται στον ήλιο, αλλά μερικοί άνθρωποι μπορεί να δυσκολεύονται να απορροφήσουν αρκετή ποσότητα της βιταμίνης μέσω της έκθεσης στον ήλιο και τροφών όπως τα λιπαρά ψάρια και το μοσχαρίσιο συκώτι.

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι πιο συχνή σε άτομα με σκουρόχρωμο δέρμα, σε όσους ζουν σε βόρεια γεωγραφικά πλάτη και σε όσους αποφεύγουν την έκθεση στον ήλιο.

Ωστόσο, η υπερβολική βιταμίνη D μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας, όπως πέτρες στα νεφρά, σύγχυση και εμετό.

Μπορείτε να ζητήσετε από τον γιατρό σας να σας κάνει μια εξέταση αίματος αν δεν είστε σίγουροι για το αν χρειάζεται να παίρνετε συμπληρώματα βιταμίνης D.

Η βιταμίνη D δεν είναι το μόνο συμπλήρωμα που μπορεί να προκαλέσει βλάβη σε υψηλές δόσεις.

Το βαλσαμόχορτο, ένα βότανο που έχει χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία της κατάθλιψης και του κακού ύπνου, μπορεί να αλληλεπιδράσει με τα αντισυλληπτικά και άλλα φάρμακα, ενώ η βιταμίνη C μπορεί να κάνει ορισμένες θεραπείες για τον καρκίνο λιγότερο αποτελεσματικές.

Ακόμη και όταν τα συμπληρώματα δεν προκαλούν βλάβη, η υπερβολική λήψη τους μπορεί να είναι περιττή, καθώς μένουν αχρησιμοποίητα από τον οργανισμό.

Share to...