ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ, ΟΥΡΟΛΟΓΙΑ

Πώς βοηθούμε στην υγεία του προστάτη μας; Τι πρέπει να τρώμε;

Από

Medbox

“Τι μπορώ να φάω για να μειώσω τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη;” Αυτή είναι μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που ακούν οι γιατροί από άνδρες που ανησυχούν για την υγεία του προστάτη τους. Αναμφίβολα, πολλοί ελπίζουν ότι ο γιατρός τους θα τους αραδιάσει έναν κατάλογο τροφίμων που εγγυημένα θα τους θωρακίσει από την ασθένεια. Αν και ορισμένες τροφές έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, η απόδειξη ότι πραγματικά λειτουργούν απουσιάζει, τουλάχιστον προς το παρόν.

Επιδιώξτε να υιοθετήσετε ένα υγιεινό διατροφικό πρότυπο

Αντί να εστιάζουν σε συγκεκριμένα τρόφιμα, οι διαιτολόγοι, οι γιατροί και οι ερευνητές προτείνουν ένα συνολικό πρότυπο υγιεινής διατροφής – και η υγιεινή διατροφή είναι ευκολότερη από ό,τι νομίζετε. Με λίγα λόγια, να τι προτείνουν οι ειδικοί:

  • Να τρώτε τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα. Προτιμήστε εκείνα που έχουν βαθύ, φωτεινό χρώμα.
  • Επιλέξτε ψωμί ολικής άλεσης αντί για λευκό ψωμί και επιλέξτε ζυμαρικά και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος, συμπεριλαμβανομένου του μοσχαρίσιου, του χοιρινού, του αρνίσιου και του κατσικίσιου, και επεξεργασμένων κρεάτων, όπως τα αλλαντικά και τα λουκάνικα. Τα ψάρια, τα πουλερικά χωρίς πέτσα, τα φασόλια και τα αυγά είναι πιο υγιεινές πηγές πρωτεΐνης.
  • Επιλέξτε υγιεινά λίπη, όπως το ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, καρύδια, πεκάν) και τα αβοκάντο. Περιορίστε τα κορεσμένα λίπη από γαλακτοκομικά και άλλα ζωικά προϊόντα. Αποφύγετε τα μερικώς υδρογονωμένα λίπη (τρανς λιπαρά), τα οποία βρίσκονται σε πολλά fast food και συσκευασμένα τρόφιμα.
  • Αποφύγετε τα ζαχαρούχα ποτά, όπως τα αναψυκτικά και πολλοί χυμοί φρούτων. Τρώτε γλυκά ως περιστασιακή απόλαυση.
  • Μειώστε το αλάτι. Επιλέξτε τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο διαβάζοντας και συγκρίνοντας τις ετικέτες των τροφίμων. Περιορίστε τη χρήση κονσερβοποιημένων, επεξεργασμένων και κατεψυγμένων τροφίμων.
  • Προσέξτε τα μεγέθη των μερίδων. Τρώτε αργά και σταματήστε να τρώτε όταν είστε χορτάτοι.

Η κατανάλωση μιας θρεπτικής διατροφής που περιλαμβάνει κάποια λαχανικά, όσπρια και λιπαρά ψάρια μπορεί να υποστηρίξει την υγεία του προστάτη και τη συνολική υγεία.

Εντάσσοντας στη διατροφή σας υγιεινές, φιλικές προς τον προστάτη τροφές, ενδέχεται να μπορέσετε να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης προβλημάτων του προστάτη, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του προστάτη.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία, ο καρκίνος του προστάτη είναι ο πιο συχνός καρκίνος μεταξύ των ανδρών, προσβάλλοντας 1 στους 8 άνδρες.

Ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι η δυτική διατροφή που είναι πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση των ποσοστών καρκίνου του προστάτη.

Ορισμένες μελέτες έχουν συσχετίσει τόσο τις δίαιτες που είναι πλούσιες σε γαλακτοκομικά προϊόντα όσο και την υψηλή συνολική πρόσληψη ασβεστίου μέσω τροφίμων και συμπληρωμάτων με τον υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη. Ωστόσο, χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να επιβεβαιωθεί αυτή η σχέση.

  • Ντομάτες

Ορισμένα φρούτα και λαχανικά, μεταξύ των οποίων και οι ντομάτες, περιέχουν ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που ονομάζεται λυκοπένιο. Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι μια διατροφή πλούσια σε λυκοπένιο μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του προστάτη.

Χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για να επιβεβαιωθεί το όποιο όφελος, αλλά σε μια ανασκόπηση 24 μελετών, οι ερευνητές εκτίμησαν ότι οι άνδρες που έτρωγαν περισσότερες ντομάτες είχαν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του προστάτη.

Το λυκοπένιο μπορεί να μειώσει τη βλάβη των κυττάρων και να επιβραδύνει την παραγωγή καρκινικών κυττάρων. Είναι ένα αντιοξειδωτικό, που σημαίνει ότι προστατεύει τα κύτταρα από βλάβες.

Δεδομένου ότι το λυκοπένιο είναι στενά συνδεδεμένο με τα κυτταρικά τοιχώματα των ωμών ντοματών, το σώμα σας δυσκολεύεται να το αντλήσει. Τα μαγειρεμένα ή πολτοποιημένα προϊόντα ντομάτας μπορεί να είναι προτιμότερες επιλογές:

  • τοματοπολτός
  • σάλτσα για μακαρόνια
  • λιαστές ντομάτες
  • χυμός ντομάτας
  • Μπρόκολο

Το μπρόκολο είναι ένα λαχανικό που περιέχει πολλές σύνθετες ενώσεις που ενδέχεται να συμβάλλουν στην προστασία ορισμένων ανθρώπων από τον καρκίνο.

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ της ποσότητας των σταυρανθών λαχανικών που τρώτε – μια ομάδα που περιλαμβάνει το μπρόκολο – και του χαμηλότερου κινδύνου καρκίνου του προστάτη.

Οι λόγοι είναι ακόμη ασαφείς, αλλά οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι ορισμένες φυτοχημικές ουσίες σε αυτά τα λαχανικά – συμπεριλαμβανομένης της σουλφοραφάνης, από την οποία τα φύτρα μπρόκολου περιέχουν μεγάλες ποσότητες – στοχεύουν επιλεκτικά και σκοτώνουν τα καρκινικά κύτταρα, ενώ αφήνουν τα φυσιολογικά κύτταρα του προστάτη υγιή και ανεπηρέαστα.

Άλλα σταυρανθή λαχανικά είναι επίσης το κουνουπίδι, το λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και το κέιλ.

  • Πράσινο τσάι

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το πράσινο τσάι για τα ευεργετικά του οφέλη για την υγεία εδώ και χιλιάδες χρόνια. Οι ερευνητές έχουν πραγματοποιήσει πολλές μελέτες σχετικά με τις επιδράσεις του στον καρκίνο.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ειδικές ενώσεις του πράσινου τσαγιού μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη επηρεάζοντας την ανάπτυξη του όγκου, τον κυτταρικό θάνατο και τη σηματοδότηση των ορμονών .

Οι ακόλουθες ενώσεις θα μπορούσαν να εξηγήσουν τα οφέλη του πράσινου τσαγιού για την υγεία:

  • παράγωγα ξανθίνης
  • γαλλικός επιγαλλοκατεχυλεστέρας
  • επικατεχίνη
  • Όσπρια και σόγια

Τα όσπρια είναι μια ομάδα τροφίμων που περιλαμβάνει τα φασόλια, τα φιστίκια και τις φακές. Τα όσπρια περιέχουν βιολογικά ενεργές φυτικές ενώσεις γνωστές ως φυτοοιστρογόνα.

Οι ισοφλαβόνες είναι ένα τέτοιο φυτοοιστρογόνο. Μια ανασκόπηση ερευνών διαπίστωσε ότι τα άτομα που κατανάλωναν τα περισσότερα φυτοοιστρογόνα είχαν 20% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη σε σχέση με την ομάδα που είχε τη χαμηλότερη πρόσληψη.

Οι αντικαρκινικές επιδράσεις των φυτοοιστρογόνων μπορεί να προέρχονται από τις αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες και τις επιδράσεις τους στη ρύθμιση των ορμονών και στον κυτταρικό θάνατο.

Αν και υπάρχει ακόμη ανάγκη για πιο οριστικές έρευνες, ορισμένες έρευνες έχουν συνδέσει τις ισοφλαβόνες της σόγιας με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη.

  • Χυμός ροδιού

Όπως το πράσινο τσάι, έτσι και τα ρόδια αποτελούν πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών.

Ο χυμός ροδιού έχει τη φήμη ενός σούπερ φρούτου λόγω των υψηλών επιπέδων του σε αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών που σχετίζονται με το οξειδωτικό στρες.

Ο χυμός ροδιού και ορισμένα από τα βιοενεργά συστατικά του μπορεί να βοηθήσουν στην αναστολή του πολλαπλασιασμού των καρκινικών κυττάρων του προστάτη.

Μελέτες σε ζώα και σε δοκιμαστικούς σωλήνες διαπίστωσαν ότι ο χυμός και το εκχύλισμα ροδιού αναστέλλουν την παραγωγή ορισμένων καρκινικών κυττάρων του προστάτη, αν και απαιτείται περισσότερη έρευνα σε ανθρώπους.

  • Ψάρια

Τα πολυακόρεστα λιπαρά, συμπεριλαμβανομένων των ωμέγα-3 και ωμέγα-6, είναι απαραίτητα λιπαρά οξέα που προσλαμβάνονται αποκλειστικά μέσω της διατροφής. Δεν συντίθενται από τον οργανισμό μας.

Η παραδοσιακή δυτική διατροφή έχει πολλά ωμέγα-6 λιπαρά οξέα αλλά όχι πολλά ωμέγα-3. Η ύπαρξη μιας ισορροπίας ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρών οξέων συνδέεται με καλύτερα αποτελέσματα για την υγεία.

Αρκετές ανασκοπήσεις ερευνών έχουν αναφέρει ότι ενώ μπορεί να υπάρχει σύνδεση μεταξύ της υψηλότερης κατανάλωσης ωμέγα-3 λιπαρών και του χαμηλότερου κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του προστάτη υψηλού βαθμού και θνησιμότητας από καρκίνο του προστάτη, χρειάζονται περισσότερες έρευνες, ιδίως μελέτες σε ανθρώπους.

Παραμείνετε δραστήριοι για να ενισχύσετε την υγεία του προστάτη

Εκτός από την υγιεινή διατροφή, θα πρέπει να παραμείνετε δραστήριοι. Η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων θανατηφόρων προβλημάτων, όπως καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικά επεισόδια και ορισμένους τύπους καρκίνου. Και παρόλο που σχετικά λίγες μελέτες έχουν αξιολογήσει άμεσα τον αντίκτυπο της άσκησης στην υγεία του προστάτη, όσες έχουν πραγματοποιηθεί έχουν καταλήξει, ως επί το πλείστον, στο συμπέρασμα ότι η άσκηση είναι ευεργετική. Για παράδειγμα:

  • Με βάση ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν από περισσότερους από 30.000 άνδρες στη μελέτη Health Professionals Follow-up Study, οι ερευνητές διαπίστωσαν μια αντίστροφη σχέση μεταξύ της σωματικής δραστηριότητας και των συμπτωμάτων της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη. Με απλά λόγια, οι άνδρες που ήταν πιο σωματικά δραστήριοι είχαν λιγότερες πιθανότητες να πάσχουν από καλοήθη υπερπλασία του προστάτη. Ακόμη και η σωματική δραστηριότητα χαμηλής έως μέτριας έντασης, όπως το τακτικό περπάτημα με μέτριο ρυθμό, απέφερε οφέλη.
  • Χρησιμοποιώντας δεδομένα από τη μελέτη Health Professionals Follow-up Study, οι ερευνητές εξέτασαν επίσης τη σχέση μεταξύ της στυτικής δυσλειτουργίας και της άσκησης. Διαπίστωσαν ότι οι άνδρες που έτρεχαν για μιάμιση ώρα ή έκαναν τρεις ώρες αυστηρής υπαίθριας εργασίας την εβδομάδα είχαν 20% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν στυτική δυσλειτουργία σε σχέση με εκείνους που δεν ασκούνταν καθόλου. Η περισσότερη σωματική δραστηριότητα προσέφερε μεγαλύτερο όφελος. Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι, ανεξάρτητα από το επίπεδο άσκησης, οι άνδρες που ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι είχαν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης στυτικής δυσλειτουργίας από ό,τι οι άνδρες με έναν ιδανικό δείκτη μάζας σώματος ή ΔΜΣ.
  • Ιταλοί ερευνητές ανέθεσαν τυχαία σε 231 άνδρες με χρόνια προστατίτιδα που έκαναν καθιστική ζωή ένα από τα δύο προγράμματα άσκησης για 18 εβδομάδες: αερόβια άσκηση, η οποία περιελάμβανε γρήγορο περπάτημα, ή μη αερόβια άσκηση, η οποία περιελάμβανε ανυψώσεις ποδιών, καθίσματα και διατάσεις. Κάθε ομάδα ασκήθηκε τρεις φορές την εβδομάδα. Στο τέλος της μελέτης, οι άνδρες και στις δύο ομάδες αισθάνθηκαν καλύτερα, αλλά εκείνοι που συμμετείχαν στην ομάδα αερόβιας άσκησης βίωσαν σημαντικά λιγότερες ενοχλήσεις, άγχος και κατάθλιψη και βελτίωσαν την ποιότητα ζωής τους.

Κάντε εξετάσεις

Οι συστάσεις για τον προσυμπτωματικό έλεγχο του καρκίνου του προστάτη είναι διαφορετικές ανάλογα με το αν ανήκετε στην ομάδα υψηλού ή μέσου κινδύνου. Εάν ανήκετε σε ομάδα υψηλού κινδύνου, θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο να κάνετε προληπτικό έλεγχο για καρκίνο του προστάτη ξεκινώντας από την ηλικία των 40 ετών. Οι άνδρες που ανήκουν σε ομάδα φυσιολογικού κινδύνου παροτρύνονται να σκεφτούν το ενδεχόμενο προληπτικού ελέγχου από την ηλικία των 55 ετών.

Στους άνδρες με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη ανήκουν οι εξής:

  • Αφροαμερικανοί
  • Άτομα σκανδιναβικής καταγωγής
  • Όσοι έχουν δύο ή περισσότερα μέλη της οικογένειας που διαγνώστηκαν με καρκίνο του προστάτη

Οι προληπτικές εξετάσεις μπορεί να περιλαμβάνουν ψηφιακή εξέταση του ορθού και εξέταση αίματος για το ειδικό προστατικό αντιγόνο (PSA).

by

Medbox

Related Articles

Share via
Copy link