Μήπως πρέπει να δοκιμάσετε τη δίαιτα κέτο (keto diet);

Ιατρική Ομάδα Medbox
Από Ιατρική Ομάδα Medbox
6 Λεπτά

Στον χώρο της δίαιτας για την απώλεια βάρους, τα διατροφικά πλάνα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες συχνά συγκεντρώνουν την προσοχή των ενδιαφερομένων.

Οι δίαιτες Paleo, South Beach και Atkins εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Μερικές φορές αναφέρονται ως κετογονικές ή ” keto ” δίαιτες.

Αλλά μια πραγματική κετογονική δίαιτα είναι κάτι διαφορετικό. Σε αντίθεση με άλλες δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, οι οποίες επικεντρώνονται στην πρωτεΐνη, ένα σχέδιο κετογονικής δίαιτας επικεντρώνεται στο λίπος, το οποίο παρέχει έως και το 90% των ημερήσιων θερμίδων. Και δεν είναι ο τύπος της δίαιτας που μπορείτε να δοκιμάσετε ως πείραμα.

Η δίαιτα κέτο (keto diet) χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο για να βοηθήσει στη μείωση της συχνότητας των επιληπτικών κρίσεων στα παιδιά.

Παρόλο που έχει δοκιμαστεί και για την απώλεια βάρους, έχουν μελετηθεί μόνο βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα και τα αποτελέσματα ήταν ανάμεικτα. Δεν ξέρουμε αν αποδίδει μακροπρόθεσμα, ούτε αν είναι ασφαλής, προειδοποιούν οι ειδικοί.

Με ποιον τρόπο λειτουργεί η δίαιτα κέτο;

Ακολουθούν τα βασικά στοιχεία της keto diet: Η δίαιτα έχει ως στόχο να αναγκάσει το σώμα σας να χρησιμοποιήσει έναν διαφορετικό τύπο καυσίμου.

Αντί να βασίζεται στη ζάχαρη (γλυκόζη) που προέρχεται από υδατάνθρακες (όπως τα δημητριακά, τα όσπρια, τα λαχανικά και τα φρούτα), η κετογονική δίαιτα βασίζεται στα κετονικά σώματα, έναν τύπο καυσίμου που παράγει το συκώτι από το αποθηκευμένο στον οργανισμό λίπος.

  • Η καύση του λίπους μοιάζει με τον ιδανικό τρόπο για να χάσετε κιλά. Αλλά το να κάνετε το συκώτι να παράγει κετονικά σώματα είναι δύσκολο:
  • Απαιτεί να στερηθείτε τους υδατάνθρακες, δηλαδή να καταναλώνετε λιγότερους από 20 έως 50 γραμμάρια υδατανθράκων την ημέρα (να θυμάστε ότι μια μεσαίου μεγέθους μπανάνα έχει περίπου 27 γραμμάρια υδατανθράκων).
  • Συνήθως χρειάζονται μερικές ημέρες για να φτάσετε σε κατάσταση κέτωσης.
  • Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας πρωτεΐνης μπορεί να επηρεάσει την κέτωση.
keto diet
Μήπως πρέπει να δοκιμάσετε τη δίαιτα κέτο (keto diet);

Τι τρώτε σε αυτήν την περίπτωση;

Επειδή η keto δίαιτα έχει τόσο υψηλές απαιτήσεις σε λίπος, οι χρήστες της πρέπει να τρώνε λίπος σε κάθε γεύμα.

Σε μια ημερήσια δίαιτα 2.000 θερμίδων, αυτό μπορεί να σημαίνει 165 γραμμάρια λίπους, 40 γραμμάρια υδατανθράκων και 75 γραμμάρια πρωτεΐνης. Ωστόσο, η ακριβής αναλογία εξαρτάται από τις ιδιαίτερες ανάγκες σας.

Ορισμένα υγιεινά ακόρεστα λιπαρά επιτρέπονται στη δίαιτα κετο- όπως οι ξηροί καρποί (αμύγδαλα, καρύδια), οι σπόροι, τα αβοκάντο, το τόφου και το ελαιόλαδο. Αλλά τα κορεσμένα λίπη από έλαια (φοινικέλαιο, καρύδα), το χοιρινό λίπος, το βούτυρο και το βούτυρο κακάο συνιστώνται σε μεγάλες ποσότητες.

Η πρωτεΐνη αποτελεί μέρος της δίαιτας κετο, αλλά συνήθως δεν γίνεται διάκριση μεταξύ των άπαχων πρωτεϊνούχων τροφίμων και των πηγών πρωτεΐνης με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, όπως το μοσχάρι, το χοιρινό και το μπέικον.

Τι γίνεται με τα φρούτα και τα λαχανικά; Όλα τα φρούτα είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, αλλά μπορείτε να καταναλώνετε ορισμένα φρούτα (συνήθως μούρα) σε μικρές μερίδες.

Τα λαχανικά (επίσης πλούσια σε υδατάνθρακες) περιορίζονται στα φυλλώδη λαχανικά (όπως το λάχανο, το σέσκουλο, το σπανάκι), το κουνουπίδι, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα σπαράγγια, τις πιπεριές, τα κρεμμύδια, το σκόρδο, τα μανιτάρια, το αγγούρι, το σέλινο και τα κολοκυθάκια. Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένο μπρόκολο έχει περίπου έξι γραμμάρια υδατάνθρακες.

Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί η δίαιτα Keto

Η κετογονική δίαιτα ενέχει πολλούς κινδύνους. Στην κορυφή της λίστας: είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά.

Οι ειδικοί συνιστούν να διατηρείτε τα κορεσμένα λιπαρά σε ποσοστό όχι μεγαλύτερο από το 7% των ημερήσιων θερμίδων σας, λόγω της σύνδεσης αυτών των τροφών με τις καρδιακές παθήσεις. Και όντως, η δίαιτα κέτο σχετίζεται με αύξηση της “κακής” LDL χοληστερόλης, η οποία επίσης σχετίζεται με τις καρδιακές παθήσεις.

Άλλοι πιθανοί κίνδυνοι της keto διατροφής είναι οι εξής:

  • Ανεπάρκεια θρεπτικών συστατικών. Αν δεν τρώτε μεγάλη ποικιλία λαχανικών, φρούτων και δημητριακών, μπορεί να κινδυνεύετε από ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά, όπως το σελήνιο, το μαγνήσιο, ο φώσφορος και οι βιταμίνες Β και C.
  • Προβλήματα με το συκώτι. Με τόσο πολύ λίπος που πρέπει να μεταβολιστεί, η συγκεκριμένη δίαιτα θα μπορούσε να επιδεινώσει τυχόν υπάρχουσες παθήσεις του ήπατος.
  • Προβλήματα με τα νεφρά. Τα νεφρά βοηθούν στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών και η δίαιτα keto μπορεί να τα υπερφορτώσει. (Η τρέχουσα συνιστώμενη πρόσληψη πρωτεΐνης είναι κατά μέσο όρο 46 γραμμάρια την ημέρα για τις γυναίκες και 56 γραμμάρια για τους άνδρες).
  • Δυσκοιλιότητα. Η δίαιτα κέτο είναι χαμηλή σε ινώδεις τροφές όπως τα δημητριακά και τα όσπρια.
  • Θολή σκέψη και εναλλαγές της διάθεσης. Ο εγκέφαλος χρειάζεται ζάχαρη από υγιεινούς υδατάνθρακες για να λειτουργήσει. Οι δίαιτες με χαμηλούς υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν σύγχυση και ευερεθιστότητα.

Αυτοί οι κίνδυνοι αθροίζονται – γι’ αυτό βεβαιωθείτε ότι έχετε μιλήσει με έναν γιατρό και έναν εγκεκριμένο διαιτολόγο πριν επιχειρήσετε να ακολουθήσετε μια κετογονική δίαιτα.

Μοιραστείτε το Άρθρο
Κάθε χρόνο, βοηθάμε χιλιάδες ανθρώπους να βρουν απαντήσεις σε σημαντικές ερωτήσεις για την υγεία τους με τα άρθρα μας που έχουν γραφτεί από ειδικούς, ιατρικά αναθεωρημένα σε εκατοντάδες θέματα υγείας.