ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Πόσο πρέπει να κοιμούνται τα βρέφη; Συνοπτικός οδηγός ανά ηλικία

Από

Medbox

Ένα από τα πράγματα με τα οποία οι νέοι γονείς συχνά εκπλήσσονται όταν μαθαίνουν είναι το πόσο πολύ θα κοιμάται το μωρό τους κατά τη διάρκεια των πρώτων εβδομάδων μετά τη γέννησή του. Συνήθως, τα νεογέννητα ξυπνούν για να φάνε και ξανακοιμούνται αμέσως.

Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ λίγος χρόνος ξύπνιου και αρκετός συνολικός χρόνος ύπνου, ο οποίος διακόπτεται από τα συχνά ταΐσματα όλο το εικοσιτετράωρο.

Και επειδή τα μοτίβα ύπνου των νεογέννητων διαφέρουν δραστικά από τα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες, είναι φυσικό να έχετε απορίες. Σε μια έρευνα, το 40% των γονέων μικρών μωρών δήλωσαν ότι ανησυχούν για τον ύπνο του βρέφους τους.

Για να σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε τις συνήθειες και τις ανάγκες του μωρού σας όσον αφορά τον ύπνο του, συγκεντρώσαμε μερικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον βρεφικό ύπνο που έχουν εγκριθεί από τους ειδικούς.

Εξηγούμε πόσο ύπνο χρειάζονται τα μωρά σε διαφορετικές ηλικίες και γιατί ο πολύς ύπνος τα βοηθά να αναπτυχθούν.

Γενικές οδηγίες για τον ύπνο των μωρών

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP), τα νεογέννητα συνήθως κοιμούνται έως και 18 ώρες την ημέρα.

Μολονότι αυτό ακούγεται πολύ, ο ύπνος τους στην πραγματικότητα δεν ακολουθεί κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο από νωρίς. Ναι, πρέπει να ξυπνούν συχνά για να φάνε. Αλλά δεν διαθέτουν εσωτερικό βιολογικό ρολόι, ή κιρκάδιο ρυθμό, που να τους επιβάλλει τους κύκλους ύπνου-αφύπνισης.

Τα νεογέννητα έχουν μόνο δύο στάδια ύπνου – τον ύπνο REM και τον ύπνο NREM – αντί για τέσσερα στάδια όπως τα μεγαλύτερα βρέφη, τα παιδιά και οι ενήλικες. Επιπλέον, τα μοτίβα του ύπνου τους συχνά δεν σχετίζονται με τους κύκλους του φωτός της ημέρας και της νύχτας, καθιστώντας δύσκολο μερικές φορές να διακρίνετε κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο.

Με την πάροδο του χρόνου, τα περισσότερα βρέφη θα αναπτύξουν πιο προβλέψιμες συνήθειες ύπνου. Μέχρι τότε, επικεντρωθείτε στο δέσιμο με το μωρό σας και στην οικοδόμηση της σχέσης διατροφής.

Τα περισσότερα νεογέννητα τρώνε κάθε δύο έως τρεις ώρες (ή 8 έως 12 φορές κάθε 24 ώρες). Αν ανησυχείτε ότι οι συνήθειες ύπνου του μωρού σας μπορεί να επηρεάσουν την ικανότητά του να λαμβάνει αρκετό γάλα, φροντίστε να μιλήσετε με τον παιδίατρό του.

Για τα μωρά, η ασφάλεια του ύπνου είναι ακόμη πιο σημαντική από την άνεση. Φροντίστε να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας για να βεβαιωθείτε ότι κάνετε ό,τι μπορείτε για να προστατεύσετε το μωρό σας από το σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου (SIDS) και άλλους κινδύνους που σχετίζονται με τον ύπνο.

Ακολουθήστε τις αρχές του ασφαλούς ύπνου βάζοντας όλα τα μωρά κάτω του 1 έτους μόνα τους για ύπνο (χωρίς μαλακά κλινοσκεπάσματα, αγκαλίτσες ή εσάς ή κάποιον άλλο υπεύθυνο), ανάσκελα και σε κούνια, καλαθούνα ή παρκοκρέβατο που είναι πιστοποιημένα.

Πόσο ύπνο χρειάζεται το μωρό μου;

Είναι χρήσιμο να δίνετε προσοχή στον συνολικό ύπνο του μωρού σας, καθώς τα μωρά χρειάζονται αρκετή ξεκούραση για να γίνουν υγιή και δυνατά. Αν και τα νεογέννητα χρειάζονται περίπου 18 ώρες ύπνου κάθε 24 ώρες, τα μωρά θα χρειάζονται μόνο περίπου 14 ώρες ύπνου κάθε 24 ώρες μέχρι τα πρώτα τους γενέθλια.

Η αναγνώριση των σημάτων κούρασης του μωρού σας – κλάμα, γκρίνια ή απομάκρυνση από τα φώτα, το στήθος σας ή το μπιμπερό – μπορεί να σας προτρέψει να ηρεμήσετε το μωρό σας για να κοιμηθεί όταν το έχει ανάγκη.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι κάθε μωρό είναι διαφορετικό. Μερικά μωρά θα κοιμούνται λίγο περισσότερο και άλλα λίγο λιγότερο, και επειδή το μωράκι σας μπορεί να αποκλίνει από αυτό που θεωρείται “ο κανόνας” δεν σημαίνει ότι πρέπει να ανησυχείτε ή ότι κάτι δεν πάει καλά.

Ακολουθούν γενικές οδηγίες ύπνου για τα μωρά που βρίσκονται σε διαφορετικές ηλικίες και στάδια. Μη διστάσετε να καλέσετε τον παιδίατρό σας ή έναν πιστοποιημένο σύμβουλο ύπνου εάν ανησυχείτε ότι το μωρό σας κοιμάται πολύ ή πολύ λίγο.

Ηλικία                          Συνολικός ύπνος    Νυχτερινός ύπνος          Ημερήσιος ύπνος

Νεογέννητο-2 μήνες 16 έως 18 ώρες       8 έως 9 ώρες                    8 έως 9 ώρες

2 έως 4 μηνών            14 έως 16 ώρες       9 έως 10 ώρες                  4 έως 6 ώρες

4 έως 6 μηνών            14 ώρες                    9 έως 10 ώρες                  4 έως 5 ώρες

6 έως 12 μηνών          14 ώρες                    10 έως 11 ώρες                3 έως 4 ώρες

Μέχρι 2 μηνών

Συνήθως, τα νεογέννητα κοιμούνται περίπου οκτώ έως εννέα ώρες τη νύχτα και περίπου οκτώ ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά μπορεί να μην κοιμούνται περισσότερο από μία έως δύο ώρες τη φορά. Όχι μόνο ξυπνούν για να τραφούν, αλλά μπορεί επίσης να μην φαίνεται ότι κοιμούνται ήσυχα.

Ο ύπνος των νεογέννητων μπορεί να είναι εξαιρετικά ακατάστατος. Αυτές τις πρώτες τέσσερις έως έξι εβδομάδες, δεν συμβαίνουν πολλά πράγματα εκτός από το φαγητό και τον ύπνο. Η προσοχή θα πρέπει να εστιάζεται στην καθιέρωση αυτών των καλών, πλήρων γευμάτων – να βεβαιώνεστε ότι είναι αρκετά ξύπνια για να τραφούν και στη συνέχεια να ξανακοιμηθούν.

Γύρω στις 5 με 6 εβδομάδες, τα μάτια του μωρού σας είναι ανοιχτά πολύ περισσότερο και τότε είναι που μπορεί να παρατηρήσετε λίγο περισσότερο ποιοτικό χρόνο αφυπνίσεως, από 45 λεπτά έως μία ώρα κάθε φορά.

Ένα μωρό αυτής της ηλικίας πρόκειται να φάει 8 έως 12 φορές μέσα σε ένα 24ωρο. Είναι σημαντικό να παρακολουθείτε το μωρό σας, όχι το ρολόι, και να καθιερώσετε αυτή την καλή σχέση σίτισης είτε το θηλάζετε είτε το ταΐζετε με μπιμπερό.

Τα μωρά αυτής της ηλικίας μπορεί επίσης να φαίνονται ανήσυχα όταν κοιμούνται. Στην πραγματικότητα, είναι σύνηθες να τα βλέπετε να τινάζουν τα χέρια και τα πόδια τους, να χαμογελούν, να κάνουν γκριμάτσες και να κάνουν θορύβους πιπίλας. Αυτές οι κινήσεις οφείλονται σε μεγάλο βαθμό σε αντανακλαστικά που δεν μπορούν να ελέγξουν και δεν είναι κάτι που πρέπει να σας ανησυχεί.

2 έως 4 μηνών

Όταν τα βρέφη φτάνουν σε αυτή την ηλικία, ορισμένα αρχίζουν ήδη να έχουν πιο σταθερά διαστήματα ύπνου τη νύχτα, με τρεις ή τέσσερις μεσημεριανούς ύπνους κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μέχρι την ηλικία των 3 ή 4 μηνών, το μωρό σας θα πρέπει να κοιμάται περίπου 14 έως 16 ώρες σε ένα 24ωρο.

Καθώς οι συνήθειες ύπνου του μωρού σας αρχίζουν να γίνονται πιο προβλέψιμες, είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι έχετε ποιοτικό χρόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας και ότι αγκαλιάζεστε όταν μπορείτε. Η αγκαλιά όχι μόνο βοηθάει το μωρό σας να νιώθει πιο ασφαλές, αλλά τα μωρά που νιώθουν ασφάλεια μπορούν να αντιμετωπίσουν καλύτερα τον αποχωρισμό, ειδικά τη νύχτα.

Συνήθως, μπορείτε να αρχίσετε να βάζετε το μωρό σας μπρούμυτα όταν είναι περίπου 2 μηνών και μπορεί να σηκώσει το κεφάλι του.

Είναι σημαντικό για τα βρέφη να περνούν χρόνο στην κοιλιά τους. Στοχεύστε σε δύο φορές την ημέρα, όταν είναι πιο ξύπνια και μπορούν να γυμναστούν λίγο.

Ένας άλλος τρόπος για να προωθήσετε τον καλό ύπνο είναι να αρχίσετε να παρακολουθείτε το μωρό σας για τα μοτίβα ύπνου και να δίνετε προσοχή στις ώρες αφύπνισης. Αντί να ψάχνετε για ενδείξεις ύπνου, δίνετε προσοχή στους χρόνους εγρήγορσης αναγνωρίζοντας ότι μετά από 1 ώρα ή περισσότερο, το μωρό σας μπορεί να είναι έτοιμο να κοιμηθεί ξανά.

4 έως 6 μηνών

Γύρω στους 4 με 6 μήνες, το μωρό σας μπορεί να αρχίσει να κοιμάται μεγαλύτερα διαστήματα τη νύχτα πριν ξυπνήσει για να φάει. Επίσης, αρχίζει να προσαρμόζεται σε ένα πιο προβλέψιμο πρόγραμμα μεσημεριανού ύπνου με περίπου δύο μεσημεριανούς ύπνους την ημέρα – έναν το πρωί και έναν το απόγευμα.

Μπορείτε επίσης να αρχίσετε να καθιερώνετε μια καλή υγιεινή ύπνου περίπου σε αυτή την ηλικία. Αναζητήστε ευκαιρίες για να αρχίσετε να δημιουργείτε μια ρουτίνα ύπνου που είναι καταπραϋντική και ευνοεί τον ύπνο. Όχι μόνο βοηθάτε στη θεμελίωση καλών συνηθειών ύπνου, αλλά βοηθάτε και στην υποστήριξη της ανάπτυξης του παιδιού σας.

Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την αύξηση και την ανάπτυξη του εγκεφάλου των βρεφών.

Μια καλή αρχική ρουτίνα ύπνου μπορεί να περιλαμβάνει το να κάνετε μπάνιο στο μωρό σας και να του διαβάζετε ένα παραμύθι πριν από τον ύπνο. Αυτές οι αναμενόμενες πτυχές μιας ρουτίνας ύπνου σηματοδοτούν στο μωρό σας ότι τώρα είναι η ώρα να αποκοιμηθεί.

Σε αυτή την ηλικία, είναι επίσης σημαντικό να ακολουθήσετε μια ρουτίνα ξυπνήματος, φαγητού, παιχνιδιού, ύπνου. Επίσης, δεν θα πρέπει να ταΐζετε το μωρό σας πολύ κοντά στην ώρα που θέλετε να κοιμηθεί. Και δώστε προσοχή στις αλλαγές που συντελούνται και ακολουθήστε αυτή τη ρουτίνα και τη ροή.

6 έως 12 μηνών

Όταν το μωρό σας είναι 6 μηνών, πιθανότατα κοιμάται δύο φορές την ημέρα και μπορεί να κοιμάται και τη νύχτα. Για την ακρίβεια, περίπου τα δύο τρίτα των μωρών μπορούν να κοιμούνται όλη τη νύχτα σε τακτική βάση μέχρι την ηλικία των 6 μηνών.

Επιπλέον, το μωρό σας είναι πιθανό να είναι πιο ενεργό και να δραστηριοποιείται όσο είναι ξύπνιο. Όχι μόνο κάθεται όρθιο, αλλά αρχίζει επίσης να τρώει στερεές τροφές και σύντομα θα κινείται αρκετά – πρώτα θα σέρνεται, μετά θα μπουσουλάει και τελικά θα περπατάει.

Αποκτούν επίσης γλωσσικές δεξιότητες και τελειοποιούν τις λεπτές κινητικές δεξιότητες. Μπορεί ακόμη και να παρουσιάσουν άγχος αποχωρισμού. Όλες αυτές οι εξελίξεις μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο τους. Το κλειδί είναι να βοηθήσετε το μωρό σας να παραμείνει απασχολημένο και να μάθει για τον κόσμο γύρω του, αλλά όχι εις βάρος του ύπνου.

Μπορείτε επίσης να εδραιώσετε τις ρουτίνες ύπνου, βάζοντας το μωρό σας για ύπνο το βράδυ σε προκαθορισμένες ώρες. Για παράδειγμα, δεν είναι ασυνήθιστο τα μωρά να πηγαίνουν για ύπνο γύρω στις 7 ή 8 μ.μ. το βράδυ, ανάλογα με το πρόγραμμα της οικογένειας και τις επαγγελματικές σας υποχρεώσεις.

by

Medbox

Related Articles

Share via
Copy link