ΓΕΝΙΚΑ

Πόσο θεραπευτικό είναι το μασάζ;

Από

Medbox

Το μασάζ είναι μια αρχαία τέχνη που χρονολογείται από την αυγή του πολιτισμού. Το όνομά του προέρχεται από την ελληνική λέξη που σημαίνει “εργάζομαι με τα χέρια, όπως στο ζύμωμα της ζύμης”. Και το 400 π.Χ., ο Ιπποκράτης έγραψε ότι ο γιατρός πρέπει να είναι έμπειρος σε πολλά πράγματα, ειδικά στο τρίψιμο.

Η ιατρική έχει διανύσει πολύ δρόμο από τότε που ο πατέρας της ιατρικής έγραψε αυτά τα λόγια. Οι γιατροί δεν βασίζονται πλέον στη χρήση των χεριών για να θεραπεύσουν τους ασθενείς τους. Το μασάζ έχει κάνει επίσης μεγάλη πρόοδο. Οι μασέρ δεν θεωρούνται πλέον απλώς ακριβοπληρωμένοι ειδικοί στα αποδυτήρια αλλά θεραπευτές.

Το μασάζ είναι πλέον ευυπόληπτο, αλλά είναι θεραπευτικό; Υπολογίζεται ότι εκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται χιλιάδες θεραπευτές σε όλον τον κόσμο κάθε χρόνο. Πολλοί αισθάνονται καλύτερα – αλλά είναι όντως πιο υγιείς; 

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ερώτηση για τους αθλητές άνδρες, οι οποίοι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το μασάζ για την αντιμετώπιση του μυϊκού πόνου που σχετίζεται με την άσκηση και για την πρόληψη των αθλητικών τραυματισμών.

Πόσο θεραπευτικό είναι το μασάζ;
Πόσο θεραπευτικό είναι το μασάζ;

Σύγχρονο μασάζ

Η θεραπεία μασάζ εδραιώθηκε στην αμερικανική ιατρική πριν από περίπου 150 χρόνια, όταν δύο γιατροί της Νέας Υόρκης εισήγαγαν την τεχνική που είχε αναπτύξει ο Per Henrik Ling στη Σουηδία. Μέσα σε λίγα χρόνια, πολλά νοσοκομεία και κλινικές άρχισαν να προσφέρουν μασάζ στους ασθενείς τους και οι ίδιοι οι γιατροί συχνά εκτελούσαν τη διαδικασία.

Καθώς η ιατρική γινόταν όλο και πιο πολύπλοκη, το έργο ανέλαβαν νοσηλευτές και φυσικοθεραπευτές. Με τον καιρό, στράφηκαν και αυτοί σε άλλους ρόλους και το μασάζ σχεδόν εγκαταλείφθηκε τη δεκαετία του 1930. Από τη δεκαετία του 1970, ωστόσο, έχει πραγματοποιήσει μια επιστροφή, αυτή τη φορά ως μέρος της εναλλακτικής ιατρικής.

Τεχνικές

Οι επαγγελματίες ορίζουν το μασάζ ως τον χειροκίνητο χειρισμό των μαλακών ιστών του σώματος για τη μείωση της δυσφορίας και του στρες και την τόνωση της ευεξίας και της υγείας. Είναι ένας γενικός ορισμός και καλύπτει τουλάχιστον 80 διαφορετικές τεχνικές του μασάζ.

Το σουηδικό μασάζ εξακολουθεί να βασίζεται στο θεμελιώδες έργο του Ling και παραμένει η πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη μέθοδος. Το τυπικό σουηδικό μασάζ εκτελείται με τον θεραπευόμενο ξαπλωμένο σε ένα ειδικό τραπέζι. Ο πελάτης μπορεί να είναι γυμνός ή να φοράει εσώρουχα. Ο θεραπευτής συνήθως ρωτάει αν ο πελάτης επιθυμεί να αφήσει κάποια μέρη του σώματός του ανέγγιχτα.  Αν ναι, οι περιοχές αυτές, μαζί με τα “απόκρυφα”, καλύπτονται με μια πετσέτα ή ένα σεντόνι. Το σώμα συνήθως αλείφεται με λάδι.  Τα χαμηλά φώτα, η χαλαρωτική μουσική και τα αρωματικά κεριά είναι συνηθισμένα, αλλά προαιρετικά.

Το σουηδικό μασάζ χρησιμοποιεί:

  • Ζύμωμα με τα δάχτυλα και τους αντίχειρες
  • Τριβή με την παλάμη, το θέναρ του χεριού, το αντιβράχιο ή τον αγκώνα για την εφαρμογή δύναμης.
  • Ρυθμική κίνηση χαστουκιού ή χτυπήματος.
  • Δόνηση με ταχεία τρεμάμενη κίνηση και των δύο χεριών.

Θεραπευτικό μασάζ για ανακούφιση από τον πόνο

Το θεραπευτικό μασάζ μπορεί να ανακουφίσει τον πόνο μέσω διαφόρων μηχανισμών, όπως η χαλάρωση των επώδυνων μυών, τενόντων και αρθρώσεων, η ανακούφιση από το στρες και το άγχος και, ενδεχομένως, η συμβολή στο “κλείσιμο της πύλης του πόνου” με τη διέγερση ανταγωνιστικών νευρικών ινών και την παρεμπόδιση των μηνυμάτων πόνου από και προς τον εγκέφαλο.

Το θεραπευτικό μασάζ είναι ένας δραστήριος τομέας έρευνας. Συγκεκριμένα, έχει μελετηθεί η επίδρασή του στον πόνο στην πλάτη, τα χέρια, τον αυχένα και τα γόνατα, μεταξύ άλλων περιοχών. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Complementary Therapies in Clinical Practice έδειξε μείωση του πόνου στα χέρια και βελτίωση της δύναμης της λαβής μεταξύ ατόμων που έκαναν τέσσερις εβδομαδιαίες συνεδρίες μασάζ χεριών και έκαναν αυτο-μαλάξεις στο σπίτι. Επίσης, κοιμήθηκαν καλύτερα και είχαν λιγότερο άγχος και κατάθλιψη από τα άτομα της ομάδας ελέγχου που δεν έκαναν μασάζ χεριών.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Annals of Family Medicine το 2014 διαπίστωσε ότι οι συνεδρίες θεραπευτικού μασάζ διάρκειας 60 λεπτών δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα επί τέσσερις εβδομάδες ανακούφιζαν καλύτερα από τον χρόνιο πόνο στον αυχένα από ό,τι το καθόλου μασάζ ή οι λιγότερες ή μικρότερες συνεδρίες μασάζ.

Η θεραπεία μασάζ μπορεί να περιλαμβάνει διάφορους βαθμούς πίεσης. Ορισμένοι άνθρωποι θεωρούν ότι ορισμένες μορφές μασάζ, όπως το μασάζ των εν τω βάθει ιστών, είναι επώδυνες. Το μασάζ δεν χρειάζεται να είναι επώδυνο για να είναι θεραπευτικό, γι’ αυτό φροντίστε να πείτε στον θεραπευτή σας τον τύπο του αγγίγματος που προτιμάτε (ελαφρύ άγγιγμα, σταθερή πίεση, έντονη πίεση). Το ελαφρύτερο μπορεί να είναι πιο χαλαρωτικό και επομένως πιο ευεργετικό, ανάλογα με την κατάστασή σας. Τα άτομα με ορισμένες παθήσεις πόνου, όπως η ινομυαλγία ή το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης, μπορεί να είναι σε θέση να ανεχθούν μόνο την ελαφριά πίεση.

Δεν υπάρχουν δεδομένα που να υποδηλώνουν ότι το μασάζ είναι επιβλαβές, αλλά υπάρχουν ορισμένες καταστάσεις στις οποίες δεν συνιστάται: το μασάζ σε μια φλεγμονώδη περιοχή του δέρματος, για παράδειγμα, μπορεί να την επιδεινώσει προκαλώντας ερεθισμό. Δεν πρέπει να κάνει κανείς μασάζ σε περιοχή με μόλυνση, καθώς μπορεί να εξαπλωθεί η μόλυνση. Η Αμερικανική Ένωση Θεραπείας Μασάζ παραθέτει τα καρδιακά προβλήματα, τις μολυσματικές ασθένειες, τη φλεβίτιδα και ορισμένες δερματικές παθήσεις ως λόγους αποφυγής του μασάζ. Επιλέξτε έναν εξουσιοδοτημένο θεραπευτή- ο φυσικοθεραπευτής σας μπορεί να είναι σε θέση να σας συστήσει κάποιον.

by

Medbox

Share via
Copy link