ΓΕΝΙΚΑ

Τα οφέλη ενός καθαρού και τακτοποιημένου σπιτιού για την ψυχική υγεία

Από

Medbox

Το περιβάλλον μας παίζει σημαντικό ρόλο στην ψυχική μας ευεξία και η διατήρηση του σπιτιού καθαρού και τακτοποιημένου κρύβει μια σειρά από οφέλη που δεν θα θέλετε να αγνοήσετε.

Η διατήρηση της καθαριότητας και ο ρόλος της στην ψυχική σας υγεία

Ο εξωτερικός μας κόσμος επηρεάζει αναπόφευκτα τον εσωτερικό μας κόσμο και το αντίστροφο.

Ουσιαστικά, όταν το μυαλό μας είναι καταβεβλημένο, τότε και ο ζωτικός μας χώρος μπορεί να καταλήξει ακατάστατος. Με τη σειρά του, ένας ακατάστατος χώρος μπορεί να οδηγήσει σε στρες, άγχος, δυσκολία συγκέντρωσης και ένταση στις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

Μελέτες όλα αυτά τα χρόνια έχουν συνδέσει την ψυχική υγεία με την έκθεσή μας στο περιβάλλον.

Μια μελέτη του 1997 δείχνει ότι οι συνθήκες διαβίωσης κατά την παιδική ηλικία επηρεάζουν σημαντικά την υγεία στην ενήλικη ζωή, ενώ μια συγκριτική μελέτη του 2000 συνέδεσε τη βελτίωση της ποιότητας της κατοικίας με τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των κατοίκων.

Πιο πρόσφατα, μια μελέτη του 2020 στην Κορέα συσχέτισε τις υποβαθμισμένες συνθήκες διαμονής, ιδίως σε συνδυασμό με την έλλειψη οικονομικής δυνατότητας στέγασης, με την εμφάνιση καταθλιπτικών συμπτωμάτων στους κατοίκους.

Οι κάτοικοι σε μια μελέτη του 2021 στην Κίνα είχαν περισσότερες πιθανότητες να δηλώσουν ότι έχουν ικανοποιητική υγεία εφόσον ζούσαν σε νοικοκυρεμένα σπίτια.

h1
Τα οφέλη ενός καθαρού και τακτοποιημένου σπιτιού για την ψυχική υγεία

5 Οφέλη της καθαριότητας για την ψυχική μας υγεία

Παρόλο που ένας ακατάστατος χώρος μπορεί να σας δημιουργήσει ψυχολογικά προβλήματα, αυτό σημαίνει επίσης ότι η τακτοποίηση του σπιτιού σας μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα.

Ακολουθούν μερικοί τρόποι με τους οποίους η καθαριότητα μπορεί να ωφελήσει την ψυχική σας υγεία, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Αίσθηση τάξης και ελέγχου. Μια μελέτη του 2017 σε νεαρούς ενήλικες διαπίστωσε ότι η ακαταστασία συνδέεται με την αναβλητικότητα, το αίσθημα υπερφόρτωσης με υποχρεώσεις και ευθύνες και τη χαμηλότερη ποιότητα ζωής.

Το εξωτερικό μας περιβάλλον μπορεί να λειτουργήσει ως δοχείο για τη συναισθηματική και ψυχική μας κατάσταση.

Όταν υπάρχει τάξη και οργάνωση στο εξωτερικό μας περιβάλλον, αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να νιώσουμε πιο ικανοί να διαχειριστούμε κάποιες από τις εσωτερικές συναισθηματικές μας καταστάσεις.

Οικειότητα και συνέπεια. Τα ανθρώπινα όντα προτιμούν καθημερινές ρουτίνες που μας προσφέρουν σταθερότητα, ακόμη και μέσα σε χαοτικές συνθήκες.

Η διατήρηση της τάξης των αντικειμένων του νοικοκυριού σας μπορεί να προσφέρει αυτή την οικειότητα.

Ωστόσο, “τάξη” δεν σημαίνει απαραίτητα ότι όλα είναι τέλεια παραταγμένα και χρωματικά συντονισμένα και ότι η αίσθηση της τάξης που έχει κάποιος άλλος μπορεί να διαφέρει από τη δική σας.

Εκλύονται ενδορφίνες. Η φυσική δραστηριότητα της καθαριότητας μπορεί επίσης να απελευθερώσει ενδορφίνες, οι οποίες είναι εξαιρετικά ευεργετικές σαν μέσο ανακούφισης από τον πόνο, ανακούφισης από το στρες και συνολικής βελτίωσης της ευεξίας μας.

Βελτίωση της συγκέντρωσης. Η ύπαρξη πολλών διάσπαρτων αντικειμένων εντός του οπτικού μας πεδίου αποσυντονίζει την ικανότητα επεξεργασίας του εγκεφάλου, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Νευροεπιστήμης του Princeton του 2011.

Το συμμάζεμα της ακαταστασίας επιτρέπει στον εγκέφαλο να εστιάζει σε αντικείμενα και εργασίες ένα προς ένα.

Διευθετημένα και ρυθμιζόμενα συναισθήματα. Η δραστηριότητα της καθαριότητας απαιτεί επίσης την επιβράδυνση των ρυθμών μας, η οποία δύναται να προσφέρει ένα ηρεμιστικό αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια φορτισμένων καταστάσεων και να μας βοηθήσει να εξερευνήσουμε και να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας. “Ο ενδελεχής καθαρισμός του σπιτιού, εκ φύσεως είναι μία εξαιρετική εποικοδομητική σωματική διέξοδος για τον εκνευρισμό και την αίσθηση αδιεξόδων.

7 συμβουλές για τον καθαρισμό και το συμμάζεμα του σπιτιού σας

Καταρχάς, να ξέρετε ότι μπορείτε να ξεκινήσετε τη διαδικασία καθαρισμού αργά και να ανακαλύψετε μια μέθοδο που σας εξυπηρετεί, ενώ παράλληλα θα έχετε την ευκαιρία να αποκτήσετε ένα πιο καθαρό σπίτι και να βελτιώσετε την ψυχική σας υγεία.

Διαλέξτε πρώτα το αγαπημένο σας ή το πιο σημαντικό δωμάτιο. Διαφορετικά δωμάτια ή μέρη ενός σπιτιού διαθέτουν ένα διαφορετικό φορτίο για έναν άνθρωπο. Για παράδειγμα, η κουζίνα μπορεί να είναι χώρος μεγάλης σημασίας για κάποιους, καθώς εκεί ετοιμάζονται τα γεύματα και συγκεντρώνεται η οικογένεια.

Η διατήρηση της κουζίνας καθαρής και οργανωμένης μπορεί να προσφέρει μια ισχυρότερη αίσθηση τάξης σε αυτούς τους ανθρώπους.

Για άλλους, ένα καθαρό υπνοδωμάτιο μπορεί να είναι ένα καταφύγιο και μπορεί να συμβάλει σε υγιέστερες συμπεριφορές ύπνου, οι οποίες συνδέονται επίσης με την καλύτερη ψυχική υγεία.

Ξεκινήστε από τα μικρά και «ασήμαντα». Είναι εκπληκτικό το πόσα μπορείτε να οργανώσετε και να τακτοποιήσετε μέσα σε μόλις 15 λεπτά την ημέρα.

Παραδείγματα μικρών αλλαγών που μπορείτε να κάνετε για να ελαττώσετε τη συσσώρευση της καθημερινής ακαταστασίας, είναι για παράδειγμα το καθάρισμα του τραπεζιού της κουζίνας και το πλύσιμο των πιάτων αμέσως μετά το δείπνο ή το συμμάζεμα της τουαλέτας μετά από ένα ντουζ.

Προσδώστε σε κάθε αντικείμενο στο ζωτικό σας χώρο μία συγκεκριμένη θέση.

Θέστε έναν απώτερο στόχο που θα λειτουργήσει ως κίνητρο. Για παράδειγμα, φανταστείτε τον εαυτό σας να έχει καλέσει φίλους για ένα δείπνο που θέλετε να οργανώσετε, αλλά η ακατάστατη τραπεζαρία σας σας εμπόδισε να το πραγματοποιήσετε.

Η οπτικοποίηση ενός στόχου μπορεί να σας δημιουργήσει ένα σημαντικό κίνητρο για το οποίο μπορείτε να πασχίσετε ενώ καθαρίζετε.

Ορίστε αδιαπραγμάτευτες καθημερινές υποχρεώσεις. Αυτές είναι οι καθημερινές εργασίες τακτοποίησης και καθαρισμού που δεν μπορείτε να παραλείψετε.

Πρόκειται για υποχρεώσεις που διαφέρουν ανάλογα με τα σπίτια, τις οικογένειες και την καθημερινότητά τους αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, το σκούπισμα του πάγκου της κουζίνας, το άδειασμα του πλυντηρίου πιάτων και το σκούπισμα του δαπέδου.

Μόλις τα αδιαπραγμάτευτα κθημερινά καθήκοντα καταστούν συνήθεια, οι δουλειές του σπιτιού μετατρέπονται σε ένα μέρος της ημέρας σας και όχι σε ένα πρόσθετο άγχος.

Προχωρήστε σιγά σιγά. Να είστε ρεαλιστές όσον αφορά τα επίπεδα ενέργειας και τους χρονικούς περιορισμούς σας, ενώ πασχίζετε για την επίτευξη του στόχου σας αλλά μη διστάσετε να ξεπεράσετε τα όριά σας και να χαλάσετε το χουζούρι σας.

Για πολλούς, το καθάρισμα είναι μια αγγαρεία που ευχαρίστως θα απέφευγαν, αλλά λίγο συμμάζεμα κάθε μέρα αποτελεί ένα μικρό τίμημα για την τόνωση της ψυχικής μας υγείας.

Το καθάρισμα όχι μόνο προσφέρει μια στιγμή συγκέντρωσης και περισυλλογής, αλλά στο τέλος μας μένει και ένας καθαρός χώρος.

by

Medbox

Share via
Copy link