Σπιρουλίνα. Είναι πράγματι ευεργετική;

Η σπιρουλίνα είναι ένα από τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής στον κόσμο.

Είναι εφοδιασμένη με διάφορα θρεπτικά συστατικά και αντιοξειδωτικά που μπορούν να ωφελήσουν το σώμα και τον εγκέφαλό σας.

Ακολουθούν 10 αποδεδειγμένα ιατρικά οφέλη της σπιρουλίνας.

Σπιρουλίνα
Σπιρουλίνα

1. Είναι πλούσια σε πολλά θρεπτικά συστατικά

Η σπιρουλίνα είναι ένας οργανισμός που αναπτύσσεται τόσο στο γλυκό όσο και στο αλμυρό νερό.

Είναι ένας τύπος κυανοβακτηρίων, τα οποία είναι μια οικογένεια μονοκύτταρων μικροβίων που συχνά αποκαλούνται γαλαζοπράσινα φύκη.

Ακριβώς όπως τα φυτά, τα κυανοβακτήρια μπορούν να παράγουν ενέργεια από το ηλιακό φως μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται φωτοσύνθεση.

Η σπιρουλίνα καταναλωνόταν από τους αρχαίους Αζτέκους, αλλά έγινε και πάλι δημοφιλής όταν η NASA εισηγήθηκε ότι θα μπορούσε να καλλιεργηθεί στο διάστημα για κατανάλωση από τους αστροναύτες.

Μια στάνταρ ημερήσια δόση σπιρουλίνας είναι 1-3 γραμμάρια (g), αλλά έχουν χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά δόσεις έως και 10 g την ημέρα.

Αυτό το μικροσκοπικό φύκι είναι γεμάτο με θρεπτικά συστατικά. Μία μόνο κουταλιά της σούπας (κουτ. σούπας), ή 7 g, αποξηραμένης σκόνης σπιρουλίνας περιέχει:

  • Πρωτεΐνη: 4 g
  • Θειαμίνη: 14% της ημερήσιας συνιστώμενης ποσότητας
  • Ριβοφλαβίνη: 20% της ημερήσιας πρόσληψης
  • Νιασίνη: 6% της ημερήσιας πρόσληψης
  • Χαλκός: 47% της ημερήσιας πρόσληψης
  • Σίδηρος: 11% της ημερήσιας πρόσληψης

Περιέχει επίσης σημαντικές ποσότητες μαγνησίου, καλίου και μαγγανίου.

Επιπλέον, η ίδια ποσότητα περιέχει μόνο 20 θερμίδες και λιγότερο από 2 γραμμάρια υδατανθράκων.

Η σπιρουλίνα παρέχει επίσης μια μικρή ποσότητα λίπους – περίπου 1 γρ. ανά κουταλιά της σούπας (7 γρ.) – συμπεριλαμβανομένων τόσο των ωμέγα-6 όσο και των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων σε αναλογία περίπου 1,5-1,0.

Επιπλέον, η ποιότητα της πρωτεΐνης στη σπιρουλίνα θεωρείται εξαιρετική και παρέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο οργανισμός σας.

Σημειώστε ότι συχνά υποστηρίζεται ότι η σπιρουλίνα περιέχει βιταμίνη Β12, αλλά αυτό είναι ψευδές. Έχει ψευδοβιταμίνη Β12, η οποία δεν έχει αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματική στον άνθρωπο.

2. Διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Η οξειδωτική βλάβη μπορεί να βλάψει τα κύτταρά σας και να οδηγήσει σε χρόνια φλεγμονή, η οποία με τη σειρά της συντελεί στην εμφάνιση καρκίνου και άλλων ασθενειών.

Η σπιρουλίνα είναι μια φανταστική πηγή αντιοξειδωτικών, τα οποία μπορούν να προστατεύσουν από την οξειδωτική βλάβη.

Το κύριο ενεργό συστατικό της ονομάζεται φυκοκυανίνη, η οποία είναι ένα αντιοξειδωτικό που δίνει επίσης στη σπιρουλίνα το μοναδικό γαλαζοπράσινο χρώμα της.

Η φυκοκυανίνη μπορεί να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες και να εμποδίσει την παραγωγή μορίων που προάγουν τη φλεγμονή, παρέχοντας εντυπωσιακά αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα.

3. Ενδέχεται να μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων

Οι καρδιακές παθήσεις είναι η κυριότερη αιτία θανάτου παγκοσμίως.

Πολλοί παράγοντες κινδύνου συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Όπως αποδεικνύεται, η σπιρουλίνα επηρεάζει θετικά πολλούς από αυτούς τους παράγοντες. Για παράδειγμα, μπορεί να μειώσει τη συνολική χοληστερόλη, την LDL (κακή) χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια, ενώ παράλληλα αυξάνει την HDL (καλή) χοληστερόλη.

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση, η σπιρουλίνα μπόρεσε να βελτιώσει σημαντικά αυτούς τους δείκτες σε άτομα με μεταβολικό σύνδρομο και σχετικές διαταραχές.

Μια άλλη μελέτη του 2014 σε άτομα με υψηλή χοληστερόλη διαπίστωσε ότι 1 g σπιρουλίνας την ημέρα μείωσε τα τριγλυκερίδια κατά 16,3% και μείωσε την LDL χοληστερόλη κατά 10,1%.

4. Προστατεύει την LDL χοληστερόλη από την οξείδωση

Οι λιπαρές δομές στο σώμα σας είναι ευαίσθητες σε οξειδωτικές βλάβες. Αυτό είναι γνωστό ως υπεροξείδωση των λιπιδίων, που αποτελεί βασικό παράγοντα πολλών σοβαρών ασθενειών.

Για παράδειγμα, ένα από τα βασικά στάδια στην ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων είναι η οξείδωση της LDL χοληστερόλης.

Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι τα αντιοξειδωτικά της σπιρουλίνας μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά στη μείωση της υπεροξείδωσης των λιπιδίων.

Για την ακρίβεια, μια μικρή μελέτη έδειξε ότι η συμπληρωματική χορήγηση σπιρουλίνας ήταν σε θέση να μειώσει την προκαλούμενη από την άσκηση υπεροξείδωση των λιπιδίων, τη φλεγμονή και τη μυϊκή βλάβη σε 17 παίκτες ράγκμπι.

5. Πιθανόν να έχει αντικαρκινικές ιδιότητες

Αν και χρειάζονται περισσότερες μελέτες, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η σπιρουλίνα έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.

Έρευνες σε ζώα δείχνουν ότι μπορεί να μειώσει την εμφάνιση καρκίνου και το μέγεθος του όγκου.

Οι επιδράσεις της σπιρουλίνας στον καρκίνο του στόματος έχουν μελετηθεί ιδιαίτερα προσεκτικά.

Για την ακρίβεια, αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η συμπληρωματική χορήγηση σπιρουλίνας μπορεί να είναι χρήσιμη για τη διαχείριση της υποβλεννογόνιας ίνωσης του στόματος, ενός τύπου προκαρκινικής βλάβης στο στόμα .

6. Μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση

Η υψηλή αρτηριακή πίεση αποτελεί κύριο παράγοντα πολλών σοβαρών παθήσεων, όπως η καρδιακή προσβολή, το εγκεφαλικό επεισόδιο και η χρόνια νεφρική νόσος.

Μια ανασκόπηση πέντε μελετών διαπίστωσε ότι η λήψη 1-8 g σπιρουλίνας την ημέρα θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τόσο τη συστολική όσο και τη διαστολική αρτηριακή πίεση, ιδιαίτερα σε άτομα με υψηλά επίπεδα αρτηριακής πίεσης.

Αυτή η μείωση εκτιμάται ότι οφείλεται στην αυξημένη παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου, ενός μορίου σηματοδότησης που βοηθά τα αιμοφόρα αγγεία σας να χαλαρώσουν και να διασταλούν.

7. Βελτιώνει τα συμπτώματα της αλλεργικής ρινίτιδας

Η αλλεργική ρινίτιδα χαρακτηρίζεται από φλεγμονή στις ρινικές διόδους σας.

Προκαλείται από περιβαλλοντικά αλλεργιογόνα, όπως γύρη, τρίχες ζώων ή ακόμη και σκόνη σιταριού.

Η σπιρουλίνα είναι μια δημοφιλής εναλλακτική θεραπεία για τα συμπτώματα της αλλεργικής ρινίτιδας και υπάρχουν στοιχεία ότι μπορεί να είναι αποτελεσματική.

Για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι η σπιρουλίνα ήταν πιο αποτελεσματική από την κετιριζίνη, ένα αντιισταμινικό που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία των αλλεργιών, για τη βελτίωση των συμπτωμάτων της αλλεργικής ρινίτιδας και τη μείωση της φλεγμονής

8. Ενδεχομένως να είναι αποτελεσματική κατά της αναιμίας

Η αναιμία είναι μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από μείωση της αιμοσφαιρίνης ή των ερυθρών αιμοσφαιρίων στο αίμα σας.

Υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες της αναιμίας, όπως ελλείψεις θρεπτικών συστατικών, γενετικές διαταραχές και χρόνιες φλεγμονές, μεταξύ άλλων.

Η αναιμία είναι αρκετά συχνή στους ηλικιωμένους ενήλικες, και οδηγεί σε παρατεταμένο αίσθημα αδυναμίας και κόπωσης.

Σε μια μελέτη του 2011 σε 40 ηλικιωμένους με ιστορικό αναιμίας, τα συμπληρώματα σπιρουλίνας αύξησαν την περιεκτικότητα σε αιμοσφαιρίνη των ερυθρών αιμοσφαιρίων και βελτίωσαν την ανοσολογική λειτουργία.

Ορισμένες άλλες μελέτες σε ζώα διαπίστωσαν επίσης ότι η σπιρουλίνα μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα αιμοσφαιρίνης και να μετριάσει τα συμπτώματα της αναιμίας.

9. Ενδέχεται να βελτιώνει τη μυϊκή δύναμη και την αντοχή

Η προκαλούμενη από την άσκηση οξειδωτική βλάβη είναι ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην κόπωση των μυών.

Ορισμένες φυτικές τροφές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν τους αθλητές και τα άτομα που είναι σωματικά δραστήρια άτομα να ελαχιστοποιήσουν αυτή τη βλάβη.

Η σπιρουλίνα φαίνεται να είναι επωφελής, καθώς ορισμένες μελέτες έδειξαν βελτίωση της μυϊκής δύναμης και αντοχής.

Σε μια μελέτη, η συμπληρωματική χορήγηση σπιρουλίνας μπόρεσε να βελτιώσει την πρόσληψη οξυγόνου κατά τη διάρκεια μιας άσκησης ποδηλασίας, με τους ερευνητές να σημειώνουν ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εργογόνο βοήθημα για την ενίσχυση της αθλητικής απόδοσης.

10. Θα ήταν δυνατό να βοηθήσει στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα

Αρκετές μελέτες σε ζώα δείχνουν ότι η σπιρουλίνα θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Υπάρχουν επίσης κάποιες ενδείξεις ότι η σπιρουλίνα μπορεί να υποστηρίξει υγιή επίπεδα σακχάρου στο αίμα και στους ανθρώπους.

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση οκτώ μελετών, η συμπληρωματική χορήγηση σπιρουλίνας σε δόσεις που κυμαίνονται από 0,8-8 g ημερησίως θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα σακχάρου νηστείας στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Ωστόσο, δεν υπήρξε σημαντική επίδραση στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μετά το φαγητό ή στα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης A1c, η οποία χρησιμοποιείται για τη μέτρηση του μακροπρόθεσμου ελέγχου του σακχάρου στο αίμα .

Ως εκ τούτου, απαιτούνται περισσότερες έρευνες.

Share to...