Energy Drinks (Ενεργειακά Ποτά). Είναι κατάλληλα για το παιδί σας;

Με τα νέον χρώματα και τα φανταχτερά τους σχέδια, τα ενεργειακά ποτά είναι άκρως δελεαστικά για τα νεανικά μάτια.

Έτσι λοιπόν, όταν το παιδί σας εκλιπαρεί για ένα κουτάκι (έως και μισού λίτρου παρακαλώ) και έχετε κουραστεί να διαφωνείτε, μήπως τελικά δε θα ήταν και η χειρότερη ιδέα να ενδώσετε και να το αφήσετε να πιει ένα;

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερο να μείνετε μακριά. Αυτά τα ποτά διατίθενται στο εμπόριο με τρόπο που είναι πραγματικά δελεαστικός. Μπορεί ωστόσο να είναι επιβλαβή για τα παιδιά.

Κάνει η καφεΐνη κακό στα παιδιά;

Ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) δεν έχει επίσημες οδηγίες σχετικά με τα παιδιά και την καφεΐνη. Όμως, οι ειδικοί σε θέματα παιδιατρικής υποστηρίζουν ότι τα παιδιά κάτω των 12 ετών πρέπει να αποφεύγουν την καφεΐνη, ενώ τα παιδιά άνω των 12 ετών πρέπει να την περιορίζουν σε 100 χιλιοστόγραμμα (περίπου δύο κουτάκια κόλα) την ημέρα.

Αν τα παιδιά σας πίνουν μερικές φορές καφεϊνούχο αναψυκτικό ή απολαμβάνουν έναν παγωμένο latte στην καφετέρια, τότε ενδεχομένως να θεωρείτε ότι τα ενεργειακά ποτά δεν διαφέρουν και πολύ. Σκεφτείτε το ξανά.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής αναφέρει ότι τα ενεργειακά ποτά πρέπει να αποτελούν ένα παντελώς απαγορευμένο προϊόν για τα παιδιά και τους εφήβους.

Μία κούπα κόλα περιέχει περίπου 45 milligram καφεΐνης, ενώ μία κούπα καφέ έχει περίπου τα διπλάσια. Τα ενεργειακά ποτά ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό, ανάλογα με τη μάρκα και το μέγεθος του κουτιού ή του μπουκαλιού. Ορισμένα όμως μπορεί να περιέχουν 400 χιλιοστόγραμμα ή και 500 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης ανά συσκευασία. Πρόκειται για πολύ μεγάλη ποσότητα.

Επιπλέον, ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων της Αμερικής (FDA) δεν ρυθμίζει την ποσότητα της καφεΐνης στα ποτά, οπότε δεν μπορείτε πάντα να εμπιστεύεστε αυτό που βλέπετε στην ετικέτα. Ένα κουτάκι μπορεί να λέει ότι περιέχει 200 χιλιοστόγραμμα, αλλά στην πραγματικότητα να περιέχει 250. Δεν υπάρχει κανένας κανονισμός.

Στην Ευρώπη γενικότερα και στην Ελλάδα ειδικότερα, ο όρος «ενεργειακά ποτά» αποτελεί ένα εμπορικό προσωνύμιο και όχι έναν συμφωνημένο νομικό όρο. Για το λόγο αυτό οι νομοθετικές ρυθμίσεις που διέπουν αυτά τα προϊόντα στην Ευρώπη αφορούν την αναγραφή της περιεκτικότητάς τους σε καφεΐνη και τις συστάσεις για συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Η πώληση των «ενεργειακών» ποτών δεν έχει απαγορευτεί ποτέ σε καμία χώρα της Ευρώπης.

Στην Ελλάδα τα ενεργειακά ποτά παίρνουν έγκριση από το Γενικό Χημείο του Κράτους. Σε περίπτωση που η περιεκτικότητά τους σε καφεΐνη υπερβαίνει τα 150 mg/l (χιλιοστογραμμάτια ανά λίτρο) τότε πρέπει να αναγράφεται σαφώς στη συσκευασία («Υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη» και ότι «δεν συνιστάται σε παιδιά και εγκύους») αλλά μέχρι εκεί.

Ορίστε και κάτι ακόμη που οι γονείς μπορεί να μην γνωρίζουν. Πολλά ενεργειακά ποτά περιέχουν διάφορα διεγερτικά εκτός από καφεΐνη, συμπεριλαμβανομένων συμπληρωμάτων βοτάνων ή άλλων φυσικών διεγερτικών από φυτά.

Ενεργειακά ποτά και παιδιά: κίνδυνοι για την υγεία

Πού είναι λοιπόν το κακό σε μια μικρή δόση ενέργειας; Τα ενεργειακά ποτά προκαλούν πολλά περισσότερα από το να κάνουν τα παιδιά υπερκινητικά. Οι υψηλές ποσότητες καφεΐνης μπορεί να προκαλέσουν δυσάρεστες παρενέργειες και να βλάψουν ακόμη και την υγεία ενός παιδιού.

Τα προβλήματα αυτά αφορούν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Η τακτική κατανάλωση ενεργειακών ποτών υποβάλλει τον οργανισμό σε αυξημένη κατάσταση στρες. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό μπορεί να επηρεάσει τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο και το καρδιαγγειακό σύστημα των παιδιών.

Μολονότι αυτές οι ανεπιθύμητες ενέργειες μπορεί να εμφανιστούν ακόμη και σε υγιή παιδιά χωρίς γνωστές επιπλοκές στην υγεία, τα συμπτώματα της κατανάλωσης υπερβολικά πολλών διεγερτικών μπορεί επίσης να μεγιστοποιηθούν σε παιδιά με υφιστάμενες παθήσεις, όπως άσθμα ή καρδιακές παθήσεις. Οι πρόσθετες ουσίες μπορούν επίσης να αλληλεπιδράσουν αρνητικά με ορισμένα φάρμακα.

Πέρα από τις πιο αιφνίδιες και απειλητικές για τη ζωή επιπτώσεις των ενεργειακών ποτών, η τακτική κατανάλωση αυτών των ποτών μπορεί επίσης να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας που συνδέονται με τις ανθυγιεινές ποσότητες ζάχαρης τις οποίες περιέχουν.

Ένα μόνο δοχείο 500 ml ενός ενεργειακού ποτού μπορεί να περιέχει 54 έως 62 γραμμάρια πρόσθετης ζάχαρης, σύμφωνα με μια έκθεση για τα ενεργειακά ποτά από το Εθνικό Κέντρο Συμπληρωματικής και Ολοκληρωμένης Υγείας των ΗΠΑ (National Center for Complementary and Integrative Health).

Αυτή η ποσότητα υπερβαίνει κατά πολύ τη συνιστώμενη μέγιστη ημερήσια ποσότητα πρόσθετων σακχάρων. Τα παιδιά που καταναλώνουν αυτά τα ποτά κινδυνεύουν να αναπτύξουν παχυσαρκία, διαβήτη και άλλες ασθένειες.

Σε ποια ηλικία μπορείτε να καταναλώνετε με ασφάλεια ενεργειακά ποτά; Οι ειδικοί αναφέρουν ότι δεν υπάρχει καμία ηλικία στην οποία θα μπορούσαν να πουν ότι τα ενεργειακά ποτά είναι απολύτως ασφαλή.

Στερητικό σύνδρομο από την καφεΐνη

Η καφεΐνη είναι επίσης εθιστική, ειδικά όταν καταναλώνετε τακτικά υψηλές δόσεις. Η καφεΐνη μπορεί να είναι νόμιμη, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί “ναρκωτικό”.

Τα παιδιά που πίνουν πολλή καφεΐνη και στη συνέχεια την κόβουν μπορεί να παρουσιάσουν συμπτώματα στέρησης, όπως:

  • Κόπωση.
  • Πονοκεφάλους.
  • Ευερεθιστότητα.
  • Μυϊκό πόνο.
  • Δυσκολία συγκέντρωσης.

Πώς να αποκτήσουν τα παιδιά σας περισσότερη ενέργεια με φυσικό τρόπο     

Πώς αντιμετωπίζετε ένα παιδί που θέλει πραγματικά να πιει το περιεχόμενο του cool κουτιού; Καθίστε κάτω και μιλήστε του γι’ αυτό. Ρωτήστε γιατί το θέλει. Μήπως επειδή το πίνουν οι φίλοι του; Ή μήπως επειδή νιώθει ότι έχει πεσμένη ενέργεια;

Αν παραπονιέται ότι αισθάνεται υποτονικό, μπορείτε να συνεργαστείτε για να βρείτε φυσικούς τρόπους για να του δώσετε ώθηση. Τα παιδιά πρέπει:

  • Να κινούνται περισσότερο.
  • Να κοιμούνται άφθονο ύπνο.
  • Να τρώνε ισορροπημένα γεύματα,
  • Ίσως είναι καλό να πάρουν μια πολυβιταμίνη.
  • Να πίνουν αρκετό νερό.

Εναλλακτικές λύσεις αντί για ενεργειακά ποτά

Πολλά παιδιά απλά δελεάζονται από τα χρώματα και τις γεύσεις των ενεργειακών ποτών. Βοηθήστε τα λοιπόν να βρουν εναλλακτικά ποτά. Είναι αλήθεια ότι τα αναψυκτικά χωρίς καφεΐνη είναι μια επιλογή, αλλά υπάρχουν και πιο υγιεινές επιλογές που δεν είναι γεμάτες ζάχαρη.

  • Καθαρό, αρωματισμένο νερό seltzer (όπως αυτά που είναι αρωματισμένα με αποστάγματα φρούτων).
  • Απλό νερό εμποτισμένο με φέτες λεμονιού ή μούρα.
  • Τσάι από βότανα (σερβιρισμένο ζεστό ή κρύο).
Share to...