ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΔΙΑΙΤΑ

Γιατί λαχταράμε τα γλυκά και πώς να τα σταματήσουμε

Συντάκτης άρθρου |

Ιατρική Ομάδα Medbox

Σε ό,τι αφορά τις λιγούρες για φαγητό, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να επιθυμείτε γλυκίσματα με ζάχαρη, όπως γλυκά, μπισκότα, καραμέλες ή σοκολάτα. Και ενώ ένα χωνάκι παγωτό ή μια σοκολατένια πάστα μπορεί να έχει πολύ καλή γεύση, το να ενδίδετε πολύ συχνά σε τέτοιες λιχουδιές είναι πιο πιθανό να είναι περισσότερο πόθος παρά μια απόλαυση που συμβαίνει μια φορά στο τόσο.

Αναρωτηθήκατε ποτέ: Γιατί λαχταρώ τα γλυκά; Γιατί αποζητώ τη ζάχαρη;

Οι λόγοι είναι εν μέρει φυσιολογικοί, εν μέρει ψυχολογικοί και εν μέρει λόγω του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε.

Το ανθρώπινο σώμα λειτουργεί κάπως σαν αυτοκίνητο – βάζετε καύσιμα στο ρεζερβουάρ και μετά οδηγείτε. Αν το σώμα δεν παίρνει τα καύσιμα που χρειάζεται, τότε μπορεί να εκδηλωθούν έντονες σωματικές επιθυμίες.

Τι είδους καύσιμα χρειάζεται το σώμα σας; Μια ισορροπημένη πρόσληψη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας υδατανθράκων με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, άπαχη πρωτεΐνη και υγιεινά για την καρδιά λίπη.

Πριν λοιπόν μιλήσουμε για το πώς να διαχειριστείτε τις λιγούρες σας για ζάχαρη, εξηγούμε τι μπορεί να τις προκαλεί.

Γιατί λαχταράμε τα γλυκά και πώς να τα σταματήσουμε
Γιατί λαχταράμε τα γλυκά και πώς να τα σταματήσουμε

Συνήθεις αιτίες της λαχτάρας για ζάχαρη

Μήπως είστε ένοχοι ως προς αυτούς τους παράγοντες που μπορεί να συμβάλλουν στη λαχτάρα σας για ζάχαρη;

Δεν συνειδητοποιείτε πόσο εθιστική μπορεί να είναι η ζάχαρη

Γιατί επιθυμούμε τη ζάχαρη;

Πρώτον, έχει ωραία γεύση. Πολλές εταιρείες τροφίμων διεξάγουν έρευνες για να καθορίσουν ποια συστατικά στα τρόφιμα θα δελεάσουν περισσότερο τους γευστικούς κάλυκες των καταναλωτών.

Ο εγκέφαλός μας είναι προγραμματισμένος να απολαμβάνει πράγματα που μας κάνουν ευτυχισμένους. Η ζάχαρη, ειδικότερα, απελευθερώνει χημικές ουσίες στον εγκέφαλο, όπως η σεροτονίνη, που μας κάνουν να αισθανόμαστε καλά.

Αυτό μας κάνει να θέλουμε να βιώσουμε αυτό το ωραίο συναίσθημα ξανά και ξανά, κάθε μέρα.

Πολλοί άνθρωποι λένε ότι είναι “εθισμένοι στη ζάχαρη”, καταναλώνοντας πραγματική ζάχαρη και τεχνητά γλυκαντικά σε διάφορες μορφές.

Και ορισμένα γλυκά τρόφιμα και ποτά είναι απίστευτα εθιστικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα είναι γεμάτα ζάχαρη. Προκαλούν την απελευθέρωση ντοπαμίνης, μιας χημικής ουσίας του εγκεφάλου που μας ωθεί να συμμετέχουμε σε συμπεριφορές ανταμοιβής.

Με την πάροδο του χρόνου, η ανοχή μας στα γλυκά τρόφιμα αυξάνεται και χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ποσότητα για να ανταμείψουμε τον εαυτό μας.

Βασικά τροφοδοτούμε τους γευστικούς μας κάλυκες. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος, επειδή οι γευστικοί σας κάλυκες συνήθως επιθυμούν αυτό που τους ταΐζετε.

Γιατί λαχταράμε τα γλυκά και πώς να τα σταματήσουμε
Γιατί λαχταράμε τα γλυκά και πώς να τα σταματήσουμε

Δεν τρώτε αρκετά

Νομίζεις ότι είστε “ok” με το να πίνετε καφέ για πρωινό και να τρώτε σαλάτα για μεσημεριανό;

Στην πραγματικότητα, προετοιμάζετε τον εαυτό σας να καταρρεύσει το απόγευμα και το βράδυ. Αν μείνετε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς φαγητό, το σώμα σας θα λαχταρήσει το πιο γρήγορο καύσιμο που μπορεί να σκεφτεί – επεξεργασμένα δημητριακά και απλά σάκχαρα.

Αυτά είναι επίσης γνωστά ως άχρηστοι υδατάνθρακες, όπως τα τσιπς, καθώς και τα γλυκά και τα μπισκότα. Το να τα φορτώνετε στο σώμα σας αργά μέσα στην ημέρα σημαίνει ότι οι θερμίδες θα αποθηκευτούν ως λίπος. Μια άλλη δημοφιλής παγίδα για την οποία μπορεί να είστε ένοχοι είναι η παράλειψη γευμάτων ή η πολύωρη αναμονή μεταξύ των γευμάτων για να φάτε.

Αυτό οδηγεί σε έντονη πείνα, η οποία σας κάνει να λαχταράτε οτιδήποτε γλυκό μπορεί να πέσει στα χέρια σας.

Το να έχετε μια νοοτροπία “όλα ή τίποτα” – απαγορεύοντας όλα τα τρόφιμα με ζάχαρη – μπορεί επίσης να γυρίσει μπούμερανγκ.

Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η εξάλειψη των γλυκών τροφίμων σας κάνει να τα αποζητάτε λιγότερο. Αλλά τελικά, οι περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να ενδίδουν και να συνεχίζουν να τρώνε τις τροφές που έχουν περιορίσει. Αυτό συχνά οδηγεί σε αδηφαγία.

Είστε στρεσαρισμένοι

Ίσως πιάνετε συχνά τον εαυτό σας να τρώει γλυκά σνακ. Την επόμενη φορά που θα συμβεί αυτό, δώστε προσοχή στο επίπεδο άγχους σας. Έχετε άγχος για μια μεγάλη επαγγελματική παρουσίαση; Αντιμετωπίζετε ένα οικογενειακό πρόβλημα;

Στοιχηματίζουμε ότι δεν θα εκπλαγείτε αν κατά τη διάρκεια στρεσογόνων καταστάσεων, το μόνο που θέλετε είναι ένα παγωτό και άλλες ζαχαρούχες λιχουδιές.

Αυτό συμβαίνει επειδή οι ορμόνες του στρες συμβάλλουν στην επιθυμία σας για ζάχαρη, αυξάνοντας τα επίπεδα της γκρελίνης. Η γκρελίνη, γνωστή ως ορμόνη της πείνας, διεγείρει την όρεξή σας. Και οι έρευνες δείχνουν ότι η αύξηση των επιπέδων της γκρελίνης μπορεί να συμβάλλει στην επιθυμία σας για ζάχαρη.

Τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης μπορούν επίσης να προκαλέσουν την επιθυμία για ζάχαρη. Έτσι, αν αισθάνεστε πεσμένοι ή αγχωμένοι, η ζάχαρη μπορεί να γίνει ιδιαίτερα ελκυστική.

Δεν κοιμάστε αρκετά

Σίγουρα, όλοι γνωρίζουμε πλέον ότι χρειαζόμαστε τουλάχιστον επτά έως εννέα ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Και ότι το σώμα και το μυαλό μας λειτουργούν διαφορετικά χωρίς ύπνο.

Για παράδειγμα, η έλλειψη ύπνου μπορεί να συμβάλει στην επιθυμία σας για ζάχαρη. Ενδέχεται να έχετε την τάση να τρώτε υπερβολικά όταν είστε κουρασμένοι και να μην κάνετε τις πιο υγιεινές επιλογές όσον αφορά το φαγητό.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η στέρηση ύπνου παίζει σημαντικό ρόλο στο πώς ο εγκέφαλός σας σκέφτεται για το φαγητό και διαχειρίζεται τις λιγούρες.

Σηκώστε το χέρι σας αν αυτό σας έχει συμβεί: Είστε πολύ κουρασμένοι για να σκεφτείτε καν να φτιάξετε ένα σπιτικό γεύμα και αντ’ αυτού επιλέγετε fast-food ή συσκευασμένα γεύματα που μπορεί να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετη ζάχαρη.

Όταν οι άνθρωποι νιώθουν κουρασμένοι, αποζητούν μια αναζωογόνηση, οπότε τι είναι πιο δελεαστικό από τη γρήγορη πηγή καυσίμου που πρσφέρει η ζάχαρη. Το πρόβλημα είναι ότι η ενέργεια που λαμβάνετε με αυτόν τον τρόπο δεν διαρκεί. Κορυφώνεται, στη συνέχεια πέφτει κατακόρυφα και στη συνέχεια το καύσιμο εξαφανίζεται, με αποτέλεσμα να είστε πάλι κουρασμένοι και να αναζητάτε – το μαντέψατε – άλλη μια γλυκιά λιχουδιά.

Όταν αισθάνεστε μια λαχτάρα για γλυκά κατά τη διάρκεια του απογεύματος, πηγαίνετε αντί γι’ αυτό μια βόλτα γύρω από το τετράγωνό σας.

Και βεβαιωθείτε ότι κοιμάστε επτά με εννέα ώρες κάθε βράδυ. Η εφαρμογή της σωστής υγιεινής του ύπνου είναι απαραίτητη όταν το πρόγραμμα ύπνου ενός ατόμου είναι εκτός λειτουργίας.

Πώς να διαχειριστείτε την λαχτάρα για ζάχαρη

Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να τρώτε πάρα πολύ ζάχαρη κάθε μέρα. Για την ακρίβεια, η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία λέει ότι ένας μέσος ενήλικας στις ΗΠΑ καταναλώνει 22 έως 30 κουταλάκια του γλυκού πρόσθετης ζάχαρης κάθε μέρα.

Αξιολογήστε το επίπεδο ενέργειάς σας

Έχετε όρεξη για μια γλυκιά ή αλμυρή λιχουδιά; Πριν ενδώσετε, ελέγξτε το επίπεδο κόπωσης σας.

Οι έρευνες δείχνουν ότι όταν είστε κουρασμένοι, είναι πιο πιθανό να στραφείτε σε ό,τι λαχταράτε για να πάρετε περισσότερη ενέργεια ή για να αφυπνιστείτε.

Έτσι, αντί να ενδώσετε στην επιθυμία σας για ζάχαρη, κάντε έναν σύντομο περίπατο ή να κάντε κάτι που σας κρατάει σε εγρήγορση για να περιορίσετε τη λαχτάρα σας.

Πιείτε νερό

Πριν αρπάξετε ένα μπισκότο (ή δύο), λάβετε υπόψη σας τη δίψα σας. Και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην πίνετε αρκετό νερό.

Οι βασικές οδηγίες αναφέρουν ότι οι γυναίκες πρέπει να πίνουν 92,7 λίτρα νερό κάθε μέρα, ενώ οι άνδρες πρέπει να πίνουν 3,7 λίτρα νερό καθημερινά. Αλλά και άλλοι παράγοντες, όπως ο μεταβολισμός, η διατροφή, η σωματική δραστηριότητα και η υγεία σας, συμβάλλουν στο πόσο νερό χρειάζεστε.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η λανθασμένη ερμηνεία της αφυδάτωσης ως πείνας μπορεί επίσης να προκαλέσει λιγούρες.

Επιλέξτε ένα υγιεινό σνακ

Είναι μεσημέρι και είστε απασχολημένοι στη δουλειά όταν συνειδητοποιείτε ότι θέλετε ένα σνακ.

Αλλά αντί να φάτε ένα γλυκό, επιλέξτε ένα πιο υγιεινό σνακ, όπως ένα μήλο με φυστικοβούτυρο ή γιαούρτι και κανέλα ή καρότα και χούμους.

Με αυτόν τον τρόπο, τρώτε υδατάνθρακες πλούσιους σε φυτικές ίνες με μια άπαχη πρωτεΐνη ή ένα υγιεινό λίπος. Και αυτός ο συνδυασμός θα σας προετοιμάσει για να τροφοδοτήσετε τον οργανισμό σας καλύτερα από ό,τι θα έκανε ένα ζαχαρένιο ντόνατ.

Σε αντίθεση με τις ζαχαρούχες λιχουδιές, οι οποίες παρέχουν μόνο βραχυπρόθεσμα καύσιμα για τον οργανισμό και μπορεί να σας κάνουν να επιθυμείτε περισσότερες ζαχαρούχες λιχουδιές, ένα υγιεινό σνακ που συνδυάζει μια πρωτεΐνη με έναν υδατάνθρακα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες θα παρέχει μια πιο μακροχρόνια πηγή καυσίμου, ικανοποιώντας την πείνα σας.

Αν ένα μήλο δεν σας αρέσει και το μόνο πράγμα που ακούγεται καλό εκείνη τη στιγμή είναι η ζαχαρένια λιχουδιά, πιθανότατα δεν πεινάτε, απλώς βαριέστε. Αν αυτό ισχύει, ίσως δεν είναι τελικά η ώρα για ένα σνακ.

ΑΠΟ

Ιατρική Ομάδα Medbox

Σχετικά άρθρα

By Ιατρική Ομάδα Medbox

Οι χρήσεις του τζίντζερ στην υγεία

ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΔΙΑΙΤΑ, ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ

Οι χρήσεις του τζίντζερ στην υγεία

By Ιατρική Ομάδα Medbox

Share to...