Μαστίχα Χίου. Όντως βοηθάει στην υγεία του εντέρου;

Μαστίχα Χίου. Όντως βοηθάει στην υγεία του εντέρου;

g4freeman
Από g4freeman
7 Λεπτά

Η μαστίχα Χίου είναι μια ρητίνη με άρωμα γλυκόριζας που εξάγεται από το φλοιό του δέντρου Pistacia lentiscus, το οποίο είναι ενδημικό στην περιοχή της Μεσογείου. Παραδοσιακά μασιέται ως αποσμητικό αναπνοής και πεπτικό βοήθημα, και έχει προσελκύσει πρόσφατα την επιστημονική προσοχή για τα πιθανά οφέλη που προσφέρει στην ενίσχυση της υγείας του εντέρου.

Μαστίχα Χίου – Η διαδικασία παραγωγής της

Η μαστίχα Χίου συλλέγεται με μικρές τομές στο φλοιό του δέντρου Pistacia lentiscus, οι οποίες επιτρέπουν στη ρητίνη να διαρρεύσει από το δέντρο. Μέσα σε 15 ημέρες, τα σταγονίδια ρητίνης σε σχήμα δάκρυα σκληραίνουν και στερεοποιούνται, και στο σημείο αυτό οι καλλιεργητές τα συλλέγουν και τα αποθηκεύουν για ξήρανση. Μετά από ένα χρόνο, η ρητίνη καθαρίζεται, ταξινομείται και διαχωρίζεται πριν πωληθεί για διάφορες χρήσεις.

Η ουσίες που περιέχονται στη μαστίχα Χίου

Τα οφέλη της μαστίχας Χίου για την υγεία πηγάζουν από την πλούσια σύνθεσή της σε αντιοξειδωτικές, αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις ουσίες. Ακολουθεί μια ανάλυση του τρόπου με τον οποίο αυτές οι ενώσεις μπορούν να ενισχύσουν την υγεία του εντέρου.

  • Προστατεύουν από βακτηριακές λοιμώξεις

Οι πιο πολυάριθμες ενώσεις στη μαστίχα Χίου, τα τριτερπένια, αποτελούν το 65% έως 70% του συνολικού βάρους της μαστίχας. Τα τριτερπένια είναι χημικές ενώσεις με αντιφλεγμονώδεις, αντιμικροβιακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ενδεχομένως ωφελούν την υγεία του εντέρου.

Η έρευνα δείχνει ότι τα τριτερπένια έχουν αντιβακτηριακές ιδιότητες που πιθανόν να βοηθούν στην καταπολέμηση του ελικοβακτηριδίου του πυλωρού (H. pylori) – ένα βακτήριο που σχετίζεται με την ανάπτυξη πεπτικών ελκών (ανοικτές πληγές που αναπτύσσονται στην εσωτερική επένδυση του στομάχου και στο ανώτερο τμήμα του λεπτού εντέρου), γαστρίτιδας (φλεγμονή της επένδυσης του στομάχου) και καρκίνου του στομάχου.

Τα τριτερπενικά οξέα στη μαστίχα Χίου αναστέλλουν την ανάπτυξη του H. pylori και παρεμποδίζουν την ικανότητα του βακτηρίου να εισβάλλει στα κύτταρα του βλεννογόνου του στομάχου, γεγονός που μπορεί να προστατεύει από τη μόλυνση και να μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης γαστρεντερικών διαταραχών.

Τα μονοτερπένια, συγκεκριμένες χημικές ενώσεις του μαστίχας Χίου, επιδεικνύουν αντιβακτηριακή δράση ευρέος φάσματος έναντι βακτηρίων του εντέρου που σχετίζονται με τροφιμογενείς ασθένειες, όπως το Escherichia coli (E. coli ) και το Bacillus subtilis (B. subtilis). Αναστέλλοντας την ανάπτυξη αυτών των βακτηρίων, η μαστίχα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο τροφικής δηλητηρίασης.

  • Ανακουφίζουν από τις πεπτικές ενοχλήσεις

Οι αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ενώσεις της μαστίχας μπορούν να ανακουφίσουν την πεπτική δυσφορία που σχετίζεται με φλεγμονή και ερεθισμό του εντέρου. Μια παλαιότερη μελέτη διαπίστωσε ότι η καθημερινή χορήγηση 1 γραμμαρίου (g) μαστίχας παρείχε ανακούφιση από τα συμπτώματα σε άτομα με δωδεκαδακτυλικό έλκος (πληγές στο πρώτο τμήμα του λεπτού εντέρου).

Μεταγενέστερες ενδοσκοπικές εξετάσεις έδειξαν ότι η επούλωση του έλκους σημειώθηκε στο 70% των συμμετεχόντων στη μελέτη που έλαβαν θεραπεία με μαστίχα.

Ορισμένες έρευνες υποδηλώνουν ότι η μαστίχα Χίου μπορεί να έχει ήπιες αντιόξινες ιδιότητες, οι οποίες ίσως καταπραΰνουν τις καούρες (παλινδρόμηση οξέος) και τη δυσπεψία. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η καθημερινή χορήγηση 350 χιλιοστογραμμαρίων (mg) μαστίχας τρεις φορές την ημέρα για τρεις εβδομάδες βελτίωσε σημαντικά τα συμπτώματα της δυσπεψίας στους συμμετέχοντες στην έρευνα. 

  • Ευνοούν το υγιές μικροβίωμα του εντέρου

Ένα υγιές μικροβίωμα του εντέρου είναι σημαντικό για την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τις τροφές, για την υγεία του πεπτικού συστήματος, τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και τη συνολική υγεία. Οι αντιμικροβιακές ιδιότητες της μαστίχας μπορούν να ενισχύσουν ένα υγιές μικροβίωμα του εντέρου, εμποδίζοντας την υπερανάπτυξη των επιβλαβών βακτηρίων και υποστηρίζοντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη των ωφέλιμων μικροβίων.

Οι αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ενώσεις του μαστίχας συμβάλλουν επίσης στην καταπράυνση της φλεγμονής του εντέρου και δημιουργούν ένα πιο φιλόξενο περιβάλλον για την ευημερία των ωφέλιμων βακτηρίων.

Η μαστίχα Χίου είναι πλούσια σε πολυφαινόλες – ισχυρά αντιοξειδωτικά που εξουδετερώνουν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες και προστατεύουν τον οργανισμό από το οξειδωτικό στρες. Το οξειδωτικό στρες προκαλεί φλεγμονή, η οποία μπορεί να βλάψει τα κύτταρα του εντέρου και να συμβάλει στην ανάπτυξη χρόνιων γαστρεντερικών διαταραχών.

Οι πολυφαινόλες που περιέχονται στη μαστίχα συμβάλλουν επίσης στη διαφύλαξη της ισχύος και της ακεραιότητας του εντερικού φραγμού. Αυτό μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου μόλυνσης και χρόνιων εντερικών παθήσεων και στην ενίσχυση της συνολικής υγείας του εντέρου.

  • Μειώνουν την φλεγμονή

Η χρόνια φλεγμονή στον γαστρεντερικό σωλήνα συμβάλλει στην ανάπτυξη και κλιμάκωση των γαστρεντερικών διαταραχών, όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD), η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα. Έρευνες δείχνουν ότι η μαστίχα περιέχει αντιφλεγμονώδεις ενώσεις που μπορούν να θέσουν υπό έλεγχο τη φλεγμονή του εντέρου.

Τα τριτερπενικά οξέα και οι πολυφαινικές ενώσεις του μαστίχας παρουσιάζουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που ρυθμίζουν τις φλεγμονώδεις οδούς και μειώνουν την ποσότητα των φλεγμονωδών ουσιών στο έντερο. Ρυθμίζοντας τη δραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος και μειώνοντας τη φλεγμονή, η μαστίχα μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της ανάπτυξης της ΦΝΕ ή των συμπτωμάτων της, όπως ο κοιλιακός πόνος, η διάρροια και το φούσκωμα.

Πόσο συχνά μπορείτε να μασάτε μαστίχα Χίου

Παρόλο που τα πιθανά οφέλη της μαστίχας για την υγεία του εντέρου είναι ελπιδοφόρα, η έρευνα σχετικά με τη βέλτιστη χρήση της για την υγεία του εντέρου βρίσκεται σε εξέλιξη. Δεν υπάρχουν συστάσεις σχετικά με την ιδανική συχνότητα και διάρκεια της χρήσης της μαστίχας.

Οι μελέτες που διερευνούν τις επιδράσεις της μαστίχας στις διαταραχές του εντέρου αφορούν διαφορετικές ποσότητες, που κυμαίνονται από 350 mg τρεις φορές την ημέρα έως 2,8 g ημερησίως.

Ακολουθούν ορισμένες γενικές συμβουλές για την ασφαλή ενσωμάτωση της μαστίχας στην καθημερινότητά σας:

  • Ξεκινήστε σιγά σιγά: Ξεκινήστε με μια μικρή ποσότητα, μασώντας ένα ή δύο κομμάτια τσίχλας για 15 έως 20 λεπτά πριν από τα γεύματα.
  • Να ακούτε το σώμα σας: Δώστε μεγάλη προσοχή στο πώς αισθάνεστε μετά τη μάσηση. Εάν αισθανθείτε οποιαδήποτε ενόχληση, όπως κόπωση της γνάθου, διακόψτε τη χρήση ή μειώστε την ποσότητα ή τη διάρκεια που μασάτε.
  • Επιλέξτε μαστίχα Χίου υψηλής ποιότητας: Επιλέξτε μαστίχα υψηλής ποιότητας από έγκριτους και πιστοποιημένους παραγωγούς για να διασφαλίσετε την καθαρότητα του προϊόντος και τα καλύτερα δυνατά οφέλη.
Μοιραστείτε το Άρθρο